Categories: امکان سنجی

راه‌های سرمایه گذاری در ایران کدام‌اند؟

ایران با تورم زیادی در چند سال اخیر در نتیجه تحریم‌های آمریکا همراه بوده است. این امر بسیاری را بر این داشته است تا به منظور حفظ ارزش دارایی‌های خود، اقدام به سرمایه گذاری کنند. در این مقاله به بهترین راه‌های سرمایه گذاری در ایران اشاره شده است که در این بین می‌توان به بورس، طلا، ارز، مسکن و خودرو اشاره کرد. در ادامه با اکو ساختمان همراه باشید.

بورس یا بازار سرمایه

در سال ۹۷ از ۸۰ میلیون ایرانی در حدود ۳۰۰ هزار نفر در بازار بورس فعالیت داشته‌اند یا بهتر است بگوییم کد بورسی داشته‌اند که در سال ۹۸ این میزان به یک میلیون نفر رسیده است. افزایش میزان افرادی که در بورس سرمایه گذاری می‌کنند، نشان از سودآوری این بخش از سرمایه گذاری دارد. این رشد ما را به یاد سال ۱۹۲۰ در آمریکا می‌اندازد که تقریباً هر شهروندی در بورس وال استریت سرمایه گذاری می‌کرد. امید است که این روند ادامه داشته باشد.

عدم نیاز به سرمایه اولیه زیاد، عدم نیاز به دانش مالی زیاد و تنها با گذراندن چند دوره آموزش‌های سرمایه گذاری در بورس و تبدیل به نقدینگی شدن سرمایه یا سهام در بازار بورس از جمله عواملی است که افراد را به سوی خود جذب کرده است.

طلا و سکه

نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از نقاط دنیا، سرمایه گذاری روی طلا، از جمله سودآورترین سرمایه گذاری‌ها است. خرید طلای ساخته شده و ساخته نشده از جمله راه‌های سرمایه گذاری است. در ایران بیشتر سرمایه گذاری‌ها بر روی سکه طلا است. در بین تمامی سکه‌ها، ربع سکه بهار آزادی نرخ سود بیشتری در بین دیگر صورت‌های طلا داشته است. البته سرمایه گذاری روی طلا مشکلاتی هم دارد و آن هم تبدیل به پول نقد کردن، طلا است که در شرایط متلاطم طلا بسیار دشوار است، اما برای این مشکل راه حلی وجود دارد.

صندوق سرمایه‌گذاری طلا (Gold Funds)‌ نوعی از صندوق‌های کالایی قابل معامله در بورس هستند که سرمایه‌های جمع‌آوری شده از مشتریان را به جای خرید سهام، در گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. مدیران این صندوق‌ها با پشتوانه پولی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، می‌کوشند بازدهی مناسبی را از سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا کسب کنند. افرادی هم که در صندوق‌های مذکور سرمایه‌گذاری می‌کنند، به دنبال این هستند که از طریق مدیریت حرفه‌ای صندوق، بازدهی بهتری از بازار پرتلاطم سکه طلا به دست آورده و کمتر با مشکلات خرید و فروش فیزیکی این فلز گران‌بها سروکار داشته باشند. سرمایه گذاری با ریسک کمتر، بدون آسیب به اقتصاد کشور و با بازدهی فوق‌العاده زیاد از جمله ویژگی‌های صندوق‌های سرمایه گذاری طلا است.

ارز، دلار، یورو و …

طبق نظر بسیاری از متخصصان حوزه اقتصاد، خرید و فروش ارز به عنوان یک روش سرمایه گذاری پایدار شناخته نمی‌شود، هرچند کسانی که سرمایه ریالی خود را به دلار و یورو تبدیل کرده‌اند، سود سرشاری به دست آورده‌اند. در کنار طلا بسیاری ارز را در لیست بهترین سرمایه گذاری در سال ۹۷ قرار می‌دهند.

سرمایه گذاری در ارز ریسک نسبتاً بالایی دارد زیرا بالا پایین رفتن آن در اثر اتفاقات و تحولات بین المللی بسیار است و از همین رو انتخاب زمان مناسب برای خرید ارز بسیار اهمیت دارد و عملاً این کار با استفاده از ابزارهای تحلیلی سرمایه گذاری به صورت دقیق امکان پذیر نیست.

مسکن و ساختمان سازی

ساخت مسکن، خرید مسکن به قصد اجاره و خرید مسکن به قصد فروش از جمله سرمایه گذاری‌های مسکن در ایران به شمار می‌آید. در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، به مسکن مالیات تعلق می‌گیرد، کسانی که در زمینه مسکن فعالیت دارند، هیچ‌گاه خانه خالی را سرمایه نمی‌دانند زیرا باید هزینه مالیات آن را پرداخت کنند، بنابراین به سرعت آن را اجاره می‌دهند یا می‌فروشند ولی از آنجایی که این قانون در ایران وجود ندارد خرید مسکن به قصد فروش آن بسیار رایج است. بسیاری برای از دست نرفتن سرمایشان در زمان تورم، اقدام به خرید مسکن و به اصطلاح خواباندن آن می‌کنند سپس، در زمانی که قیمت‌ها رشد کرد، با فروش مسکن به سود می‌رسند. این شرایط به خوبی در بازار مسکن ایران دیده شد. در سال ۹۷ به دلیل عرضه کم مسکن، با رشد زیادی روبرو شد و از آنجایی که دارندگان مسکن، دارایی خود را با طلا و ارز مقایسه می‌کنند، با افزایش قیمت ارز و طلا، قیمت مسکن نیز افزایش پیدا کرد که یک رکود بی سابقه را در بازار مسکن ثبت کرد.

خودرو

خرید خودرو از کارخانه یا شرکت وارد کننده با قیمت پایین و به اصطلاح خواباندن آن و پس از چند ماه فروش آن به قیمت بالاتر به دلیل عرضه کم خودرو و تورم در اقتصاد، فرصتی برای سرمایه گذاری بوده است که افرادی که پول و سرمایه کافی برای خرید مسکن و سرمایه گذاری در بازار مسکن را مناسب نمی‌دانستند، وارد بازار خودرو شدند. قیمت پایین‌تر خودرو، تبدیل سرمایه به نقدینگی بیشتری دارد و در ایران بسیاری را به سوی خود جذب کرده است.

سخن آخر

بازارهای سرمایه گذاری ایران از تنوع کم و ریسک بالایی برخوردار هستند و بنابراین توانایی جذب سرمایه گذارهای خارجی ندارد و متأسفانه بسیاری از سرمایه گذاران کلان داخلی نیز به بازار دیگر کشورها از جمله کشورهای همسایه اشتیاق نشان می‌دهند. در انتها نیز لازم است یادآور شوم که یک فرصت نادیده برای سرمایه گذاری در ایران، کسب و کارهای نوپا (استارت آپ‌ها) هستند که سود سرشار آن‌ها در سال‌های ابتدایی رشدشان از ویژگی‌های آن‌ها است. با توجه به اینکه بیشتر جمعیت ایران، جوان هستند و بستر اینترنتی خوبی در کشور محیا است، استارت آپ‌های اینترنتی رشد و سودآوری خوبی برای سرمایه گذاران خود داشته‌اند.

blogadmin

Recent Posts

معافیت مالیات مستغلات تجاری و استیجاری چگونه است؟

از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد دولت می‌توان به مالیات اشاره کرد. مالیات‌ها به دو روش…

3 سال ago

نحوه محاسبه مالیات بساز بفروشی چگونه است؟ آخرین اخبار مالیاتی

از جمله مباحثی که اکثر بساز و بفروش ها در زمینه ساخت‌وساز با آن دست‌وپنجه…

3 سال ago

عوارض مازاد بر تراکم چیست و چگونه محاسبه می شود؟

قانون، شهرداری‌ها را مكلف کرده است تا بر اساس ضوابط، در رابطه با افزایش ارزشی…

3 سال ago

انواع امکان سنجی پروژه از مالی و اقتصادی تا سیاسی و بازار

امکان سنجی یک برنامه تحلیلی است که از طریق آن مدیر پروژه میزان موفقیت پروژه…

3 سال ago

امکان سنجی چیست؟ هدف از امکان سنجی پروژه و اهمیت آن

امکان سنجی چیست؟ مطالعه امکان سنجی باید پیشینه تاریخی پروژه که شامل شرح محصول یا…

3 سال ago

مراحل امکان سنجی را دقیق بدانید تا در این آشفته بازار ضرر نکنید

قبل از گرفتن یک تصمیم مهم تجاری، ضروری است که تجزیه و تحلیل کنید که…

3 سال ago