Categories: بازار مصالح

آینده قیمت مصالح ساختمانی در انتظار کاهش یا افزایش

آینده قیمت مصالح ساختمانی در گرو بسیاری از فاکتورها از قبیل نرخ ارز، قیمت سوخت، نرخ ساخت و ساز و صادرات است. البته که وظیفه دولت‌ها در این است که با ثابت نگه داشتن میزان عرضه یک محصول و پاسخ متناسب با بازار، قیمت محصولات را ثابت نگه دارند. ولی متأسفانه تا در چندین ده اخیر این امر توسط دولت‌های مختلف که یکی پس از دیگری بر سر کار آمده‌اند، محقق نشده است. در این مقاله نگاهی بر آینده قیمت مصالح ساختمانی و فاکتورهای کنترل کننده آن داریم. در ادامه با اکو ساختمان همراه باشید.

انواع مصالح ساختمانی کدام‌اند؟

به طور کلی مصالح ساختمانی به دو دسته کلی فلزی و غیر فلزی تقسیم می‌شود. مصالح فلزی مانند میلگرد، تیرآهن، پروفیل درب و پنجره، نبشی و … و مصالح غیر فلزی مانند بتن، سیمان، گچ، سنگ و … را شامل می‌شود. در این بین به دلیل سختی در استحصال، ارزش بالاتر، فراوانی کمتر و … مصالح فلزی به مراتب قیمت بالاتری نسبت به مصالح غیر فلزی دارند.

افزایش قیمت مصالح با توجه به افزایش قیمت سوخت

همیشه در ایران رسم بر این بوده است که با افزایش قیمت سوخت، به دلیل افزایش قیمت حمل و نقل کالا، در نهایت قیمت تمام شده کالا نیز برای شعب توزیع بالاتر می‌رود. البته هیچ کس منکر افزایش قیمت سوخت در دیگر کشورها و حتی در کشورهای پیشرفته نیست ولی در کشورهای پیشرفته با نظارت خوب دولت‌ها و وجود زیرساخت‌هایی مناسب برای مقابله با گران‌فروشی، شناسایی درآمد و شفافیت در درآمد، افزایش قیمت تمام شده با افزایش نرخ سوخت برابر نمی‌شود.

آینده قیمت مصالح ساختمانی یا هر محصول مورد نیاز دیگری به میزان نرخ سوخت بستگی دارد که در کشوری مانند ایران امری طبیعی محسوب می‌شود و با تجربه‌ای که در طی چند دهه حاصل شده است، تقریباً همه پیش بینی این تغییرات قیمتی را می‌کنند. در دی ماه سال ۹۸ نیز با افزایش قیمت سوخت، افزایش قیمت برخی مصالح ساختمانی نیز دیده شد و این افزایش قیمت برای مصالح فلزی بیشتر از مصالح غیر فلزی بود.

افزایش قیمت مصالح در بهار و تابستان به دلیل افزایش ساخت و ساز

در فصل بهار و تابستان با طولانی شدن روزها و تغییرات آب و هوایی، شرایط برای ساخت و ساز مسکن بهبود پیدا می‌کند و بیشتر فعالان حوزه ساخت و ساز، ترجیح می‌دهند، شروع ساخت و ساز خود را در این فصل‌ها داشته باشند؛ بنابراین با افزایش تقاضا و ثابت ماندن نرخ عرضه، طبیعی است که قیمت مصالح بالا می‌رود.

از سوی دیگر با آغاز سال نو و شروع فصل بهار، دولت افزایشی در حقوق کارکنان و مستمری بگیران با توجه به تورم، ایجاد می‌کند و در پی تصویب این قانون کارفرمایان موظف به افزایش دستمزد کارگران می‌شوند که این امر هم می‌تواند تأثیر چند درصدی بر قیمت تمام شده مصالح ساختمانی داشته باشد و در نهایت در نیمه اول سال با رشد قیمت مصالح ساختمانی مواجه هستیم.

در کل هر ساله در فصل بهار و تابستان آینده قیمت مصالح ساختمانی با توجه به دو فاکتور نام برده تا حداقل میزان تورم افزایش قیمت را تجربه می‌کند که این امر در شرایطی است که عرضه مصالح ساختمانی متناسب با تقاضا صورت بگیرد.

کاهش قیمت مصالح با توجه به کاهش ساخت و ساز در زمستان

در نقطه مقابل بهار و تابستان که ساخت و ساز مسکن رشد پیدا می‌کند، پاییز و زمستان وجود دارد که به دلیل برودت هوا و سختی در رفت و آمد، میزان ساخت و ساز کاهش پیدا می‌کند. در این مرحله است که میزان عرضه از تقاضا پیشی می‌گیرد و بازار مصالح ساختمانی با رکود مواجه می‌شود که البته سیاست بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای ثابت نگه داشتن نرخ تولید، صادرات محصولات به کشورهای همسایه است. اگر عامل دیگری در آینده قیمت مصالح ساختمانی دخالت نداشته باشد (مانند افزایش نرخ سوخت در دی ماه سال ۹۸)، پیش بینی می‌شود که با فرارسیدن فصل سرما، کاهش قیمت و یا حداقل ثابت ماندن قیمت مصالح ساختمانی دیده شود.

افزایش قیمت مصالح با افزایش نرخ ارز و گرایش تولید کننده به صادرات

یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در بازار داخلی مسکن و مصالح ساختمانی ایران و بسیاری از کشورها، نوسانات نرخ ارز است. این امر در دو سال گذشته با رشد سریع نرخ ارز، نمودارهای صادرات مصالح ساختمانی صعودی با شیب تند و نمودارهای خرید و فروش مسکن نزولی با شیب تند را رقم زده است. نرخ ارز از چند جهت به بازار مسکن ایران حمله کرده است که تأثیر آن در آینده قیمت مصالح ساختمانی و افزایش آن یک جبهه مقتدر بوده است.

شرکت‌های تولید کننده مصالح ساختمانی مانند سیمان، آجر، بلوک، آهن، میلگرد و … با افزایش نرخ ارز، به فکر بازارهای بین المللی برای به دست آوردن ارز بیشتر افتادند و این امر باعث بر هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا شد. با افزایش تقاضا و کمبود عرضه، قیمت مصالح ساختمانی در داخل بالا می‌رود و از طرف دیگر با صادرات این محصولات ارز بیشتری به دست می‌آید که با توجه به افت ارزش ریال، ارزش صادرات محصولات را در برابر فروش آن‌ها در بازار داخلی بسیار بالاتر می‌برد.

مطالب مرتبط: عوامل تأثیرگذار بر افزایش قیمت مصالح ساختمانی در بازار

معرفی نرم افزار اکو ساختمان

در میان شرایط پر نوسان و آشفته مسکن و مصالح ساختمانی کمک گرفتن از هر جایی می‌تواند به تخمین بهتر سود حاصله از ساخت و ساز می‌انجامد. گروه تخصصی اکو ساختمان با ارائه نرم افزار آنلاین امکان سنجی و پیش امکان سنجی به مشتریان خود، آنان را در راه رسیدن به سود نهایی به دست آمده، سناریوی اجرای پروژه و … یاری خواهد کرد. برای استفاده از نرم افزار اکو ساختمان و اطلاع از آینده آپار به صفحه نرم افزار مراجعه کنید.

سخن آخر

در بین فاکتورهای مختلف و متفاوت این روزها پیش بینی آینده قیمت مصالح ساختمانی بسیار کار دشواری است. با این حال گروه اکو ساختمان با استفاده از گروه حرفه‌ای در زمینه ساخت و ساز به پیش بینی قیمت‌های مصالح با توجه به نمودارهای قیمتی که توسط نهادهای مختلف مانند مرکز آمار منتشر می‌شود، می‌پردازد تا به‌روزترین تخمین‌ها و دقیق‌ترین امکان سنجی‌ها را به مشتریان خود ارائه دهد.

blogadmin

Recent Posts

معافیت مالیات مستغلات تجاری و استیجاری چگونه است؟

از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد دولت می‌توان به مالیات اشاره کرد. مالیات‌ها به دو روش…

3 سال ago

نحوه محاسبه مالیات بساز بفروشی چگونه است؟ آخرین اخبار مالیاتی

از جمله مباحثی که اکثر بساز و بفروش ها در زمینه ساخت‌وساز با آن دست‌وپنجه…

3 سال ago

عوارض مازاد بر تراکم چیست و چگونه محاسبه می شود؟

قانون، شهرداری‌ها را مكلف کرده است تا بر اساس ضوابط، در رابطه با افزایش ارزشی…

3 سال ago

انواع امکان سنجی پروژه از مالی و اقتصادی تا سیاسی و بازار

امکان سنجی یک برنامه تحلیلی است که از طریق آن مدیر پروژه میزان موفقیت پروژه…

3 سال ago

امکان سنجی چیست؟ هدف از امکان سنجی پروژه و اهمیت آن

امکان سنجی چیست؟ مطالعه امکان سنجی باید پیشینه تاریخی پروژه که شامل شرح محصول یا…

3 سال ago

مراحل امکان سنجی را دقیق بدانید تا در این آشفته بازار ضرر نکنید

قبل از گرفتن یک تصمیم مهم تجاری، ضروری است که تجزیه و تحلیل کنید که…

3 سال ago