Categories: بازار مصالح

عوامل تأثیرگذار بر افزایش قیمت مصالح ساختمانی در بازار

در بازار مصالح ساختمانی مانند هر بازار دیگری نوسانات در قیمت اقلام ارائه شده در آن دیده می‌شود که این نوسانات مانند هر بازار دیگری با عرضه و تقاضا، کم و زیاد نمی‌شود. متأسفانه عوامل زیادی در تعیین نرخ یک محصول د رابطه با ساخت و ساز دخیل است و ازآنجایی‌که این عوامل در سطح جهانی و منطقه‌ای تأثیرگذار هستند از جامعه کوچک بازار مصالح ساختمانی کاری جز قبول تغییرات بر نمی‌آید. با اکو ساختمان همراه باشید تا در رابطه با عوامل افزایش قیمت مصالح ساختمانی اطلاعاتی به دست آورید.

برای دریافت مطالعه پیش امکان سنجی آنلاین  در کمترین زمان به اکوساختمان مراجعه کنید.

مصالح ساختمانی شامل چه مواردی می‌شود؟

به‌طورکلی مصالح ساختمانی به دو گروه کلی فلزی و غیر فلزی تقسیم می‌شود که خوشبختانه به دلیل برخورداری ایران از منابع اولیه ساخت مصالح ساختمانی، این مصالح در کشور تولید و عرضه می‌شوند. طبیعتاً قیمت تمام شده یک محصول با تولید آن محصول در یک بازار و عرضه آن در همان جامعه باید توسط عرضه و تقاضا تعیین شود ولی این قانون در بازار مصالح ساختمانی صادق نیست؟

چه عواملی بر نرخ مصالح ساختمانی مؤثرند؟

به‌طورکلی در بازار مصالح ساختمانی ایران شرایط سیاسی و نوسانات بازار جهانی بسیار تأثیرگذار هستند. علاوه بر این عواملی مانند نرخ بنزین، نرخ ارز و میزان عوارض گمرک صادرات نیز در این بازار پر نوسان دخیل هستند که در ادامه به صورت اجمالی به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

شرایط سیاسی و نوسانات بازار جهانی

شرایط سیاسی و نوسانات در بازار عرض نه تنها در بازار مصالح ساختمانی بلکه در هر بازار دیگری در ایران تأثیرگذار خواهد بود. با اینکه منابع اولیه برای تولید مصالح ساختمانی در ایران وجود دارد و کارخانه‌های تولید کننده این مواد نیز در ایران فعالیت دارند؛ اما ازآنجایی‌که برخی مواد اولیه مانند فلزات خاص برای تولید فولاد با آلیاژ خاص از خارج از کشور وارد می‌شود و یا ماشین آلات و تجهیزات تولید کننده مصالح ساختمانی همگی از کشورهای دیگر وارد می‌شوند و با نوساناتی در بازارهای جهانی و شرایط سیاسی اگر کار را برای برآورده کردن احتیاجات این صنایع مشکل کند، هزینه برای تولید مصالح بالا خواهد رفت و در قیمت تمام شده مصالح ساختمانی تأثیر خواهد گذاشت.

نرخ بنزین

یکی از عوامل تأثیرگذار مهم در قیمت بسیاری از اجناس نرخ بنزین است. همه اجناس چه در صنعت ساختمان، خوراک، پوشاک و … با ماشین‌های مخصوص حمل و نقل، جابه جا می‌شوند و به دست مصرف کننده می‌رسند و اجناس بازار مصالح ساختمانی مانند آهن، سیمان، آجر و … نیز از این قاعده مستثنا نیست. افزایش نرخ اجناس با بالا رفتن قیمت بنزین افزایش می‌یابد. این امر در آبان ماه سال ۹۸ به وضوح مشاهده شد و باعث افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی شد.

نرخ ارز

نرخ ارز در بازار مصالح ساختمانی نقشی دوگانه دارد و از دو سو می‌تواند باعث افزایش قیمت مصالح ساختمانی شود. از یک سو برخی کارخانه‌ها برای تأمین نیازها و مواد اولیه خود به ارز برای خرید نیاز دارند و با افزایش قیمت ارز، قیمت تمام شده کالاهایی که عرضه می‌کنند بالاتر می‌رود. از سوی دیگر با افزایش نرخ ارز شرکت‌ها تمایل به سود بیشتر با عرضه محصولات خود به بازار خارجی پیدا می‌کنند. شرکت‌ها با درآمد دلاری و هزینه ریالی سود سرشاری به دست می‌آورند؛ اما از سوی دیگر این عمل بازار داخلی را با کاهش عرضه و بالا رفتن قیمت در اثر آن روبرو می‌کند.

صادرات و عوارض گمرک

صادرات و عوارض گمرکی نیز مانند نرخ ارز مانند یک چاقوی دو لبه است که با افزایش صادرات محصولات و واردات مواد اولیه می‌تواند نوساناتی در بازار مصالح ساختمانی ایجاد کند. همانطور که گفته شد با افزایش نرخ ارز باعث بالا رفتن اشتیاق صاحبان شرکت‌ها برای افزایش صادرات محصولات به کشورهای دیگر به جای فروش آنان در بازارهای داخلی می‌شود و در نتیجه قیمت مصالح با کاهش تقاضا افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر نیز عوارض گمرکی برای واردات مواد اولیه که نیاز اساسی برخی از کارخانه‌ها برای تولید محصولات است باعث بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات و به تبع آن بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی می‌گردد.

تورم

یکی از عوامل مهم و ثابت در افزایش نرخ مصالح ساختمانی، تورم است. ازآنجایی‌که هر ساله حقوق کارگران و کارمندان دولت افزایش میابد و دولت کارفرمایان بخش خصوصی را ملزم به افزایش حقوق می‌کنند، یک افزایش در نقدینگی ایجاد می‌کند و به تبع آن تورم رخ می‌دهد. تا زمانی که تورم در اقتصاد رخ دهد قیمت همه اجناس چه مصالح ساختمانی یا دیگر اجناس افزایش قیمت خواهند داشت.

سخن آخر

در این مقاله به تأثیر عواملی مانند تورم، نرخ ارز، صادرات، نرخ بنزین و شرایط سیاسی و اقتصادی کشور در جامعه جهانی اشاره شد. واقعیت بر این است که تمامی موارد نام برده وابستگی زیادی به شرایط سیاسی و اقتصادی کلی کشور در جامعه جهانی دارد و با حل شدن معضلات در این زمینه‌ها، مشکلات ناشی از افزایش قیمت در بازار مصالح ساختمانی نیز رفع خواهد شد.

blogadmin

View Comments

  • قیمت مصالح ساختمانی خیلی میزان صادرات و واردات بستگی داره که اونم به نرخ ارز وابسته میشه
    سایتتون خیلی خوبه، سرویس جدیدی میده

    • بله همین طوره
      با استفاده از سرویس اکو ساختمان میتویند مطالعات امکان سنجی و پیش امکان سنجی انجام بدید و از سودهی پروژه تون و میزان آن مطلع بشید

Recent Posts

معافیت مالیات مستغلات تجاری و استیجاری چگونه است؟

از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد دولت می‌توان به مالیات اشاره کرد. مالیات‌ها به دو روش…

3 سال ago

نحوه محاسبه مالیات بساز بفروشی چگونه است؟ آخرین اخبار مالیاتی

از جمله مباحثی که اکثر بساز و بفروش ها در زمینه ساخت‌وساز با آن دست‌وپنجه…

3 سال ago

عوارض مازاد بر تراکم چیست و چگونه محاسبه می شود؟

قانون، شهرداری‌ها را مكلف کرده است تا بر اساس ضوابط، در رابطه با افزایش ارزشی…

3 سال ago

انواع امکان سنجی پروژه از مالی و اقتصادی تا سیاسی و بازار

امکان سنجی یک برنامه تحلیلی است که از طریق آن مدیر پروژه میزان موفقیت پروژه…

3 سال ago

امکان سنجی چیست؟ هدف از امکان سنجی پروژه و اهمیت آن

امکان سنجی چیست؟ مطالعه امکان سنجی باید پیشینه تاریخی پروژه که شامل شرح محصول یا…

3 سال ago

مراحل امکان سنجی را دقیق بدانید تا در این آشفته بازار ضرر نکنید

قبل از گرفتن یک تصمیم مهم تجاری، ضروری است که تجزیه و تحلیل کنید که…

3 سال ago