Categories: امکان سنجی

روند ایده پردازی و ارزیابی ایده در کارآفرینی چیست؟

ایده پردازی و ارزیابی ایده فرایندی است که بسیاری افراد که زمینه ایجاد کسب و کار فعال هستند، آن را ده‌ها شاید صدها بار طی کرده‌اند و گاهی در این مسیر موفق بوده‌اند و گاهی نیز شکست را تجربه کرده‌اند. در مقاله حاضر به روند این ایده از کجا شکل می‌گیرد و برای تبدیل به یک کسب و کار شدن، چه مسیری را طی می‌کند، پرداخته شده است. از شما دعوت می‌شود در ادامه با اکو ساختمان همراه باشید.

ایده خوب چیست؟

در مسیر ایده پردازی و ارزیابی ایده، بسیاری به این فکر می‌کنند که یک ایده خوب به معنی ایده تازه، یک سرویس منحصر به فرد، یک محصول دست اول، اختراع است ولی اگر پای صحبت فعالان کسب و کارهای کوچک و استارت آپ‌ها بنشینید به این موضوع پی می‌برید که اگر ایده‌ای مشکلات روزمره را بسیاری رفع می‌کند و زندگی آن‌ها را راحت‌تر می‌کند، پس ایده خوبی است و لزوماً نباید دست اول و تازه باشد.

گاهی ایده‌های تکراری برای جامعه‌ای با شرایط متفاوت هم می‌تواند ایده‌های خوبی باشند که در کشور خودمان هم زیاد به چشم می‌خورند، وب‌سایت‌های آپارات، اسنپ، دیوار، فروشگاه‌های اینترنتی و بسیاری موارد دیگر نیز از جمله ایده‌های کپی برداری شده ولی موفق و سودآور به حساب می‌آیند. لازم به یادآوری است که ایده خوب به ایده‌ای گفته می‌شود که توانایی‌ها و در نتیجه فروش یک محصول و خدمات را بیشتر کند، مانند اضافه کردن قابلیت پخش موسیقی و عکس برداری به گوشی‌های تلفن همراه یا تعویض بسته بندی یک محصول و ارتقا حمل و نقل یا استفاده راحت‌تر از یک محصول نیز می‌تواند ایده‌ای موفق باشد.

ایده از کجا منشأ می‌گیرد؟

ایده‌ها به طور معمول از علاقه مندی‌های افراد، اطرافیان آن‌ها، مهارت‌هایی که افراد در آن‌ها خبره هستند و به طور کلی منشأ ایده از فعالیت‌ها و اشخاص اطراف ما نشاءت می‌گیرد. ایده یک لباس مخصوص معلولین توسط فردی که یا خود معمول است یا افراد نزدیک به وی یا طراحی دکوراسیون داخلی مخصوص معلولان از جمله ایده‌هایی هستند که می‌تواند گرهی از کار برخی افراد جامعه بگشاید.

ایده پردازی از چه راهی ممکن است؟

برای ایده پردازی، لازم به هوش بالا و فکر باز نیست و تقریباً هر کسی با توجه به محیط پیرامون خود می‌تواند، ایده پردازی کند. به طور کلی مسیرهای مختلفی برای ایده پردازی وجود دارد. به طور مثال در هر شغل یا جایگاهی که حضور دارید به اطراف خود توجه کنید و سعی کنید، مشکلات را حل کنید، مسائلی که فکر می‌کنید در آینده مشکلات خواهند شد را برطرف کنید، به راهکاری‌هایی در راستای کاهش هزینه توجه کنید، از بستری مانند اینترنت استفاده کنید و در نهایت ایده‌هایی که به ذهنتان می‌رسد را سبک و سنگین کنید و در ادامه آن‌ها را به چالش بکشید.

چالش ایده‌ها

در مرحله پیش از ارزیابی ایده، چالش ایده وجود دارد. یک فرد در نزدیکی خود پیدا کنید که نکته سنج و ایرادگیر باشد، سپس از وی دعوت کنید و ایده خود را مطرح کنید و از او بخواهید فکر کند و نظرش را در رابطه با ایده شما بیان کند. اگر توانستید پرسش‌های که وی جلوی پای شما می‌گذارد را پاسخ مناسب دهید و از چالش‌های وی پیروزمندانه خارج شوید، مرحله چالش ایده به اتمام رسیده و باید به طور جدی‌تر ایده خود را ارزیابی کنید. راه‌های دیگری مانند تهیه پرسشنامه و ارائه آن به جامعه هدف یا تشکیل گروه کانونی نیز از دیگر روش‌های به چالش کشیدن ایده‌ها به شمار می‌آیند. به یاد داشته باشید که در راه ایده پردازی و تبدیل ایده‌ها به یک فرصت افرادی که همیشه موافق شما هستند کارآمد نیستند و افرادی که همیشه ایرادگیر هستند و معمولاً ساز مخالف می‌زنند در این راه می‌توانند به شما کمک زیادی کنند.

ارزیابی ایده و تبدیل ایده به یک فرصت

ارزیابی ایده مرحله‌ای است که باید در آن کار را کمی جدی‌تر دنبال کنید و از ابزارهایی که استاندارد هستند برای این کار استفاده کنید. ارزیابی ایده دارای مراحلی مانند شناسایی ارزش افزوده، تحقیق بازار، آنالیز رقبا، بررسی استراتژی‌های کسب و کار، تدوین برنامه مالی و نقشه راه، تهیه برنامه عملی به صورت خلاصه و روش‌های جدی سرمایه هستند. در ادامه به طور مختصر به هر بخش پرداخته شده است.

شناسایی ارزش افزوده

در ابتدا باید از ارزش افزوده‌ای که محصول و خدمات شما به همراه خواهد داشت مطلع شوید. به طور مثال همان ایده طراحی دکوراسیون داخلی مناسب برای افراد معمول باید شناسایی ارزش افزوده برای آن انجام شود. از آنجایی که این ایده تناسب زیادی با دکوراسیون داخلی معمولی دارد و از پیش با نظر سنجی از جامعه هدف، نیاز آن‌ها شناسایی شده است، می‌توان ارزش افزوده آن را با سر زدن به گالری‌ها و دفاتر طراحی دکوراسیون داخلی در سطح شهر را به طور سرانگشتی برآورد کرد.

ارزیابی بازار

ارزیابی بازار با استفاده از روش‌های تحقیقات بازار عمیق برای به دست آوردن ارزیابی‌هایی همچون تقسیم‌بندی بازار از نظر قیمت، مکان جغرافیایی، کانال‌های توزیع و …، بخش‌های هدف‌گذاری، اندازه و ابعاد بخش‌های هدف‌گذاری شده و روند تغییرات آن‌ها، ساختار قیمت‌گذاری و سهم بازار بالقوه صورت می‌گیرد. در مثال بالا تقسیم بندی بازار از نظر کسانی که توانایی مالی برخورداری از خدمات را دارند و کسانی که برای برخورداری از این خدمت به کمک سازمان‌هایی مانند سازمان بهزیستی دارند. مکان جغرافیایی وسیعی که برای خدمت رسانی به همه معلولان نیاز است، کانال‌های توزیع خدمات و شعب خدمات در شهرهای مختلف، ابعاد خدمات، قیمت گذاری خدمات و سهم بازار از این خدمات باید بررسی شود.

آنالیز رقبا

شناسایی تمامی رقبای موجود در بازار، شناسایی رقبای بالقوه، تحلیل موفقیت و چرایی آن، پیش‌بینی واکنش رقبا به ورود شما به بازار، مزیت‌ها و نقاط تمایز شما برای گرم کردن تنور رقابت و موفقیت در آن از جمله مواردی هستند که باید در مرحله آنالیز رقبا در دستور کار قرار گیرند. در مثال طراحی دکوراسیون داخلی برای معلولین، شناسایی شرکت‌ها و گروه‌هایی که این نوع خاص از طراحی داخلی را انجام می‌دهند، شرکت‌ها و گروه‌هایی که تا به حال تجربه موفق این نوع ایده را داشته‌اند و دلایل موفقیت آن‌ها، پیش بینی واکنش‌ها نسبت به ورود شما، مزیت‌هایی که شما نسبت به آن‌ها دارید و عواملی که باعث موفقیت نسبی شما برای جذب مشتری نسبت به آن‌ها دارید باید در نظر گرفته شود.

بررسی استراتژی‌های کسب و کار

بررسی امکان کار در منزل و یا فعالیت پاره‌وقت، اتحادهای استراتژیک، اخذ یک کسب‌ وکار موجود، نحوه تأمین تجهیزات، مکان پیاده‌سازی ایده کسب و کار و بازاریابی و تحریک فروش را می‌توان جز استراتژی‌های کسب و کار عنوان کرد. در مثال طراحی دکوراسیون داخلی برای معلولین، می‌توان شراکت یا ادغام با یک گروه و شرکت موفق در زمینه طراحی دکوارسیون داخلی که از طرح‌های نو استقبال می‌کنند، رایزنی با سازمان‌های مرتبط با معلولین مانند سازمان بهزیستی و معرفی محصول یا خدمات به افرادی که متقاضیان آن به حساب می‌آیند.

سخن آخر

در انتها مراحل سخت و پر پیچ و خم ایده و تبدیل آن به یک فرصت فرا می‌رسد. تدوین برنامه مالی، نقشه راه، تهیه برنامه عملی و روش های جذب سرمایه ادامه راه ایجاد یک کسب و کار از یک ایده خوب است. در این بخش کار کمی علمی به پیش می‌رود و برای جذب سرمایه و ارائه طرح خود به آن‌ها، تحقیقات استاندارد و مستنداتی در رابطه با برآورد فروش، هزینه‌های احتمالی، مدیریت جریان درآمدی، مکان مدنظر در دسترس، نحوه تیم ‌سازی و استخدام کارکنان، روش‌های بازاریابی و فروش و بسیاری موارد دیگر باید توسط یک تیم حرفه‌ای امکان‌سنجی و پیش امکان‌سنجی انجام گیرد. در این بخش ما نرم افزار آنلاین امکان‌سنجی اکو ساختمان را پیشنهاد می‌کنیم. تا دغدغه‌های شما را کاهش دهیم.

blogadmin

Recent Posts

معافیت مالیات مستغلات تجاری و استیجاری چگونه است؟

از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد دولت می‌توان به مالیات اشاره کرد. مالیات‌ها به دو روش…

3 سال ago

نحوه محاسبه مالیات بساز بفروشی چگونه است؟ آخرین اخبار مالیاتی

از جمله مباحثی که اکثر بساز و بفروش ها در زمینه ساخت‌وساز با آن دست‌وپنجه…

3 سال ago

عوارض مازاد بر تراکم چیست و چگونه محاسبه می شود؟

قانون، شهرداری‌ها را مكلف کرده است تا بر اساس ضوابط، در رابطه با افزایش ارزشی…

3 سال ago

انواع امکان سنجی پروژه از مالی و اقتصادی تا سیاسی و بازار

امکان سنجی یک برنامه تحلیلی است که از طریق آن مدیر پروژه میزان موفقیت پروژه…

3 سال ago

امکان سنجی چیست؟ هدف از امکان سنجی پروژه و اهمیت آن

امکان سنجی چیست؟ مطالعه امکان سنجی باید پیشینه تاریخی پروژه که شامل شرح محصول یا…

3 سال ago

مراحل امکان سنجی را دقیق بدانید تا در این آشفته بازار ضرر نکنید

قبل از گرفتن یک تصمیم مهم تجاری، ضروری است که تجزیه و تحلیل کنید که…

3 سال ago