Categories: بازار مسکن

بهترین ابعاد زمین برای ساخت کدام است و چرا اهمیت دارد؟

ابعاد زمین همیشه یکی از معیارهای ارزش گذاری زمین‌ها است. نه تنها ابعاد بلکه موقعیت ملک در شمال، جنوب، شرق و یا غرب یک گذر نیز در تعین قیمت آن اهمیت دارد. هر سرمایه گذاری باید پیش از خرید زمین به ابعاد و موقعیت آن توجه کند؛ زیرا موقعیت ملک در آینده در میزان سود سرمایه گذاری بسیار مؤثر خواهد بود. در این مقاله از اکو ساختمان به بهترین ابعاد زمین برای ساخت اشاره شده است.

برای دریافت مطالعه پیش امکان سنجی آنلاین  در کمترین زمان به اکوساختمان مراجعه کنید.

چرا ابعاد زمین برای ساخت مهم است؟

همان‌طور که گفته شد، ابعاد زمینی که ساخته می‌شود در سود به دست آمده حاصل از فروش مؤثر است. با یک حساب سر انگشتی می‌توان میزان سود بالاتر ناشی از ساخت زمین با ابعاد بزرگ‌تر را نیز به دست آورد. هزینه خرید زمین، مصالح، کارگر و … با ابعاد و به طبع با افزایش زیربنای سازه افزایش می‌یابد، ولی از طرفی سود افزایش یافته با افزایش متراژ در هنگام فروش بسیار بیشتر از سود فروش سازه‌ای با زیربنای کمتر خواهد بود؛ بنابراین فعالین در حوزه ساخت و ساز به دنبال زمین‌هایی با ابعاد بیشتر هستند.

از سوی دیگر برخی از هزینه‌ها مانند اخذ جواز، انجام امور اداری در شهرداری و سازمان نظام مهندسی برای زمین‌های با متراژ مختلف تقریباً یکسان است، حالا اگر ابعاد زمین بیشتر باشد، هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و سود نهایی بیشتری به سرمایه گذار می‌رسد. به همین دلیل فعالین حوزه ساخت و ساز به دنبال زمین‌های با ابعاد بیشتری هستند.

یک سوی ماجرا در ارزش بیشتر زمین‌های بزرگ‌تر، ارزش افزوده بیشتر آن‌ها پس از ساخت است. ساخت ساختمان در زمین‌های با ابعاد بیشتر، با تعداد بیشتری صورت می‌گیرد. از طرفی هر چه تعداد واحدها بیشتر شود، سود به دست آمده بیشتر می‌شود. اگر تعداد واحدها بیشتر شود، در نتیجه متراژ هر واحد کم می‌شود. در شهرهای بزرگ متقاضی واحدهای کوچک بسیار بیشتر از واحد بزرگ است، زیرا هزینه نگهداری کمتری طلب می‌کنند و با بودجه تعداد بیشتری از مردم همخوانی دارد، همین امر باعث فروش سریع‌تر واحدها می‌شود. هر چه سریع‌تر سرمایه به کار گرفته به سرمایه گذار بازگردد، سرمایه گذار با سرمایه گذاری مجدد، سرمایه بیشتر شده خود، سود بیشتری به دست خواهد آورد.

بهترین ابعاد زمین برای ساخت کدام است؟

بهترین ابعاد زمین برای ساخت به عوامل زیادی بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به منطقه‌ای که زمین در آن واقع است، فرهنگ عمومی آن منطقه، قیمت زمین، قیمت مسکن، موقعیت زمین و شکل هندسی آن اشاره کرد. به طور کلی در برخی مناطق اشتهای مردم برای داشتن خانه‌ای با متراژ مشخص متفاوت است. به طور مثال در مناطق مرفه و متوسط به بالا، مردم به دنبال خانه‌هایی با متراژ بالا هستند و در مناطق متوسط به پایین، معمولاً مردم خانه‌های کوچک که متناسب با بودجه آن‌ها باشد را می‌پسندند. به همین دلیل بهترین ابعاد زمین برای ساخت در مناطق مختلف، متفاوت است.

از طرف دیگر قیمت زمین نیز در این بازی نقش عمده‌ای بازی می‌کند. هرچه در منطقه‌ای قیمت زمین بالاتر باشد، فعالین حوزه ساخت و ساز به دنبال زمین‌های با ابعاد کمتری هستند تا ارزش افزوده بیشتری از ساخت زمین به دست آورند. در این مقوله، بهترین ابعاد زمین برای ساخت، زمین‌های با متراژ کمتر هستند.

قیمت مسکن هم مانند قیمت زمین، نقشی محوری دارد. هر چه قیمت مسکن در منطقه‌ای بیشتر باشد، بهترین ابعاد زمین برای ساخت، ابعادی بزرگ‌تر است تا تعداد واحد بیشتری در آن بتوان ساخت و در نتیجه ارزش افزوده بیشتری به دست آورد.

در این مبحث منظور از موقعیت زمین، موقعیت آن در گذر نسبت به جهت‌های جغرافیایی است. به طور کلی زمین‌های رو به جنوب زمین‌های بهتری هستند و بدون در نظر گرفتن ابعاد آن‌ها، معمولاً نسبت به دیگر زمین‌ها در موقعیت‌های دیگر ارجحیت دارند و به اصطلاح بساز و بفروش‌ها به دنبال این زمین‌ها هستند.

یکی از ویژگی‌های هر زمینی ابعاد آن و در درجه دوم شکل هندسی آن است. به طور کلی زمین‌های با ابعاد کمتر و شکل هندسی مستطیل، نسبت به زمین‌های با متراژ بیشتر و شکل هندسی غیر مستطیل (ذوزنقه)، ارزش بالاتری دارند و معمولاً راحت‌تر خرید و فروش می‌شوند. به این دلیل که این زمین‌ها دارای اضلاع موازی و شکل هندسی متقارنی دارند، خواهان بیشتری دارند و از به همین منظور، فعالین حوزه ساخت و ساز، بیشتر به دنبال این زمین‌ها با این ابعاد هستند.

بهترین موقعیت زمین برای ساخت چیست؟

یکی از ملاک‌های خرید زمین موقعیت آن نسبت گذر و کاربری آن است. به طور کلی بهترین موقعیت برای ساخت واحدهای مسکونی، زمین‌های با متراژ بالا در موقعیت میانی کوچه، در جهت رو به جنوب هستند. بهترین زمین برای ساخت واحدهای تجاری، زمین‌های نبش خیابان و کوچه، زمین‌های با پهنای زیاد و رو به خیابان هستند. از سوی دیگر زمین‌های تجاری جنوبی با نور گیر خوب و زمین‌های تجاری غربی از سایر زمین‌ها در موقعیت‌های دیگر، ارزش بالاتری دارند و گران‌تر خرید و فروش می‌شوند.

سخن آخر

ناگفته نماند که بهترین ابعاد زمین برای ساخت با بهترین موقعیت در هر منطقه و شهری متفاوت است و برای خرید و سرمایه گذاری روی مسکن در یک منطقه باید، با مشاورانی مطمئن متکی به روش‌های آماری و تجربی آن‌ها، اقدام کرد. گروه اکو ساختمان با پشتوانه دانش کارشناسان و متخصصان خود در حوزه ساخت و ساز قادر است به بهترین پیشنهادات به منظور ورود به بازار مسکن در زمان و مکان مناسب برای سرمایه گذاری به مشتریان و مخاطبان خود ارائه خدمت کند.

blogadmin

View Comments

Recent Posts

معافیت مالیات مستغلات تجاری و استیجاری چگونه است؟

از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد دولت می‌توان به مالیات اشاره کرد. مالیات‌ها به دو روش…

3 سال ago

نحوه محاسبه مالیات بساز بفروشی چگونه است؟ آخرین اخبار مالیاتی

از جمله مباحثی که اکثر بساز و بفروش ها در زمینه ساخت‌وساز با آن دست‌وپنجه…

3 سال ago

عوارض مازاد بر تراکم چیست و چگونه محاسبه می شود؟

قانون، شهرداری‌ها را مكلف کرده است تا بر اساس ضوابط، در رابطه با افزایش ارزشی…

3 سال ago

انواع امکان سنجی پروژه از مالی و اقتصادی تا سیاسی و بازار

امکان سنجی یک برنامه تحلیلی است که از طریق آن مدیر پروژه میزان موفقیت پروژه…

3 سال ago

امکان سنجی چیست؟ هدف از امکان سنجی پروژه و اهمیت آن

امکان سنجی چیست؟ مطالعه امکان سنجی باید پیشینه تاریخی پروژه که شامل شرح محصول یا…

3 سال ago

مراحل امکان سنجی را دقیق بدانید تا در این آشفته بازار ضرر نکنید

قبل از گرفتن یک تصمیم مهم تجاری، ضروری است که تجزیه و تحلیل کنید که…

3 سال ago