Categories: امکان سنجی

تابع دوره بازگشت سرمایه در اکسل با نرم افزار آنلاین اکو ساختمان

اکثریت سرمایه‌گذاران زمینه‌های کم ریسک را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند یعنی به طور مثال ترجیح می‌دهند پول خود را در بانک قرار دهند و ماهیانه مقداری سود دریافت کنند؛ اما برخی اوقات فرصت‌های سرمایه‌گذاری با ریسک برابر به افراد معرفی می‌شود که در این صورت باید به‌وسیله بررسی تابع دوره بازگشت سرمایه در اکسل به مقایسه آن با دیگر زمینه‌های سرمایه‌گذاری پرداخته شود. به‌این‌ترتیب در بین کسب و کارهایی که سرمایه‌گذاری در آن‌ها پیشنهاد می‌شود، می‌توان پرسودترین را انتخاب کرد.

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه در اکسل

نرخ بازگشت سرمایه Return on Investment که آن را با ROI نشان می‌دهند، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مرتبط با محاسبه سود و ضرر در مورد یک سرمایه‌گذاری مالی است. این نرخ در حقیقت، نشان دهنده نسبت درآمد به سرمایه‌ای است که در یک کسب و کار صرف شده است و طبیعتاً هر چه این نسبت بزرگتر باشد، امکان سود دهی آن کسب و کار نیز بیشتر است. محاسبه نرخ بازگشت سرمایه در اکسل ابزاری است به افراد تصمیم گیرنده کمک می‌کند تا میزان بازگشت سرمایه اولیه خود را به دست آورند.

اصل مفهوم دوره بازگشت سرمایه این است که سرمایه‌گذاری قابل قبول به حساب آید که دوره بازگشت محاسبه شده آن کمتر از مدت زمان پیش‌بینی شده باشد. انجام این محاسبات نیز امروزه با استفاده از نرم افزارهای رایانه‌ای بسیار آسان‌تر شده است. مهم‌ترین نرم افزار محاسبه نرخ بازگشت سرمایه که امروزه در دسترس است، نرم افزار اکسل است.

محاسبه بازگشت سرمایه در اکسل

نرخ بازگشت سرمایه، با کم کردن هزینه‌ها از کل درآمد و تقسیم آن بر هزینه کل محاسبه می‌شود. این شاخص به‌صورت درصدی محاسبه و ارائه می‌شود. ROI برای تحلیل سرمایه‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های بعدی استفاده می‌شود. بهترین شیوه‌های مدل سازی مالی نیاز به محاسبات دارد تا شفاف بوده و کنترل شوند. روش تنظیم این مورد در اکسل این است که همه داده‌ها در یک جدول قرار گرفته و محاسبات را انجام داد و سپس بعد از به دست آوردن سود خالص و جمع هزینه‌ها محاسبه roi در اکسل انجام می‌شود.

یک جنبه مثبت از ROI به عنوان یک معیار عملکرد این است که افراد به راحتی می‌توانند بازده کل سرمایه‌گذاری‌های مختلف را مقایسه کنند. با این حال، چند ملاحظه وجود دارد که باید به خاطر سپرده شود. گاهی اوقات در فرمول اصلی بازگشت سرمایه ارزش فعلی به عنوان سود سرمایه‌گذاری بیان می‌شود که این موضوع دقیق نیست. به طور مثال اگر کار را با ۱۰۰ میلیون تومان شروع شود و با ۱۴۰ میلیون تومان به پایان برسد، سود سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون تومان است اما ارزش فعلی کل ۱۴۰ میلیون تومان است.

تابع سود در اکسل

زمانی که از بانک مبلغی به‌عنوان وام دریافت شود باید به‌صورت تدریجی باز پرداخت انجام گیرد و علاوه بر مبلغ اولیه، سودی نیز علاوه تحت عنوان بهره به بانک پرداخت گردد. همینطور وقتی در بانکی سرمایه‌گذاری انجام می‌گیرد، بانک بابت این سرمایه‌گذاری به مالک آن سرمایه سود می‌پردازد. اکسل تابعی عالی برای محاسبه این نوع سودها دارد که نام آن تابع RATE است.

این تابع در دسته توابع مالی (Financial) قرار دارد. تابع RATE در اکسل برای محاسبه بهره، تعداد دوره‌های پرداخت، مبلغ وام و مبلغ کل قابل پرداخت برای هر قسط استفاده می‌شود. اکسل با قابلیت‌های فوق العاده بالا و پیچیده خودش نسبت به نرم افزارهای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه دیگر کمک‌های شایانی را برای حل مسائل گوناگون از جمله استفاده صحیح از سرمایه و جلوگیری از هدر رفت آن نموده است.

 با توجه به پیچیدگی توابع در اکسل و نیاز به تخصص برای پیش امکان‌سنجی هزینه-فایده در پروژه‌ها استفاده از خدمات کارشناسان این امر توصیه می‌گردد. بخش پیش امکان‌سنجی پروژه‌های سرمایه‌گذاری سایت اکو ساختمان با بهره گیری از امکانات و نیروی انسانی حرفه‌ای یکی از مراجع قابل اطمینان در این زمینه است.

تابع fv در اکسل

از اصول سرمایه‌گذاری این است که پول شخص در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری شود؛ بنابراین باید دانست که این سرمایه‌گذاری‌ها در آینده چه ارزشی خواهند داشت. محاسبه ارزش آتی یک سرمایه‌گذاری یک توانایی مهارتی بسیار مهم است و این امکان را ایجاد می‌کند تا درباره سرمایه‌گذاری تصمیمات درستی گرفته شود. برای مثال، زمانی که در یک پروژه خرید تجهیزات سرمایه‌گذاری طولانی مدت شود، یافتن راهی برای محاسبه بازده یا سود احتمالی مورد نظر اهمیت حیاتی دارد.

کاربرد تابع FV در اکسل به همین منظور استفاده می‌شود. این تابع با در نظر گرفتن نرخ بهره، تعداد دوره‌های پرداخت و مبلغ کل هر قسط، ارزش سرمایه‌گذاری را در آینده محاسبه می‌کند. این تابع در دسته توابع مالی (Financial) در نرم افزار اکسل قرار دارد. تابع FV در اکسل هم مشابه تابع PV مبتنی بر مفهوم ارزش زمانی پول است. بحث اصلی در ارزش زمانی پول این است که سرمایه‌گذاری مبلغی در حال حاضر، ارزش بیشتری از سرمایه‌گذاری همان مبلغ در آینده داشته باشد.

ورودی‌های تابع FV در اکسل شامل نرخ بهره (نرخ بهره در هر دوره)، تعداد کل دوره‌های پرداخت سود به حساب سرمایه‌گذاری و مقدار تزریق پول در هر دوره به حساب سرمایه‌گذاری است که یک ورودی اختیاری بوده و اگر این ورودی حذف شود، تابع از مقدار پیش فرض صفر استفاده می‌کند. ارزش فعلی نیز یک ورودی اختیاری است که ارزش فعلی سالانه را بر حسب تعداد سال‌های سرمایه‌گذاری تعیین می‌کند که اگر این پارامتر نیز حذف شود، تابع مقدار پیش فرض صفر را استفاده می‌کند.

راه‌های محاسبه بازدهی در اکسل

برای محاسبه بازدهی یک سرمایه‌گذاری باید نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و تابع دوره بازگشت سرمایه در اکسل را محاسبه کرد که نشان دهنده نسبت سود حاصل از یک سرمایه‌گذاری در قالب درصدی از هزینه اولیه است. این نرخ به‌صورت درصدی از هزینه محاسبه می‌شود و به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد که در یک پروژه خاص چقدر سود به دست می‌آورند. برای مثال نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری در بورس را می‌توان با دیگر زمینه‌ها مانند املاک مقایسه کرد. در محاسبه این شاخص، تنها به هزینه و سود هر سرمایه‌گذاری توجه می‌شود.

ROI یکی از پرطرفدارترین نسبت‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری بوده و سرمایه‌گذاران از آن برای مقایسه عملکرد سرمایه‌ای استفاده می‌کنند و از طرف دیگر به‌وسیله این نرخ تشخیص می‌دهند کدام‌یک از زمینه‌ها سود بیشتری برایشان داشته است. برای محاسبه این شاخص باید هزینه را از درآمد کل کم کرده و حاصل را بر هزینه کل تقسیم نمود. محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) به‌سادگی انجام می‌شود اما درعین‌حال می‌تواند پیچیده باشد؛ زیرا هزینه و درآمد کل برای هر شخص تفاوت است.

 به‌علاوه شاید برای یک سرمایه‌گذار، به‌جای درآمد و هزینه در این فرمول، فروش خالص و هزینه کالای فروخته‌شده مهم‌ترین آیتم باشد. پس هیچ معادله استاندارد و واحدی برای این نرخ وجود ندارد. اینجاست که کاربرد نرم‌افزارهای کامپیوتری مانند اکسل به عنوان یک ابزار مهم برای برآورد این شاخص روشن می‌شود و توابع آن‌ها کار را برای محاسبه بازدهی برای یک سرمایه‌گذار آسان‌تر می‌کنند.

سخن آخر

بنا بر آنچه گفته شد،‌ تابع دوره بازگشت سرمایه در اکسل، دوره بازگشت سرمایه و توابع محاسبه آن در اکسل از مهم‌ترین عوامل موفقیت یک پروژه بوده و منجر به بهره‌برداری، سوددهی پروژه و توجیه سرمایه‌گذاری در آن خواهد شد. اکو ساختمان با فراهم آوردن بستری برای امکان‌سنجی، انجام پیش امکان‌سنجی و پیش‌بینی سود و زیان یک پروژه به‌صورت آنلاین به ‌نوبه خود اولین در حوزه مسکن و ساخت ‌و ساز به شمار می‌رود.

blogadmin

Recent Posts

معافیت مالیات مستغلات تجاری و استیجاری چگونه است؟

از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد دولت می‌توان به مالیات اشاره کرد. مالیات‌ها به دو روش…

3 سال ago

نحوه محاسبه مالیات بساز بفروشی چگونه است؟ آخرین اخبار مالیاتی

از جمله مباحثی که اکثر بساز و بفروش ها در زمینه ساخت‌وساز با آن دست‌وپنجه…

3 سال ago

عوارض مازاد بر تراکم چیست و چگونه محاسبه می شود؟

قانون، شهرداری‌ها را مكلف کرده است تا بر اساس ضوابط، در رابطه با افزایش ارزشی…

3 سال ago

انواع امکان سنجی پروژه از مالی و اقتصادی تا سیاسی و بازار

امکان سنجی یک برنامه تحلیلی است که از طریق آن مدیر پروژه میزان موفقیت پروژه…

3 سال ago

امکان سنجی چیست؟ هدف از امکان سنجی پروژه و اهمیت آن

امکان سنجی چیست؟ مطالعه امکان سنجی باید پیشینه تاریخی پروژه که شامل شرح محصول یا…

3 سال ago

مراحل امکان سنجی را دقیق بدانید تا در این آشفته بازار ضرر نکنید

قبل از گرفتن یک تصمیم مهم تجاری، ضروری است که تجزیه و تحلیل کنید که…

3 سال ago