Categories: بازار مسکن

تاثیر بازار‌ بورس بر بازار مسکن چگونه است؟

از آنجا که بخش مسکن یکی از تاثیرگذارترین بخش‌ها در اقتصاد هر کشور است بررسی نوسانات قیمت مسکن نیز از اهمیت بالا و درخور توجهی برخوردار است چرا که تغییرات این عامل از نشانگرهای اصلی به سیاست‌های پولی و مالی اجرایی کشور است. از سوی دیگر بازار مسکن یکی از بخش‌هایی است که نقدینگی بالایی را به سمت خود جذب می‌کند از آنجا که وجوه نقدینگی موجود بین بازارهای مختلف مالی در جریان است، لذا بررسی و مقایسه مسیر حرکت وجه نقدینگی به منظور سرمایه گذاری در بازار مسکن و دیگر بازارهای موازی و تاثیری که بر یکدیگر دارند جای سوال است. با اکو ساختمان همراه بمانید تا درباره تاثیر بازار‌ بورس بر بازار مسکن بیشتر بدانید.

برای دریافت مطالعه امکان سنجی آنلاین  در کمترین زمان به اکوساختمان مراجعه کنید.

تاثیر بازار مسکن بر اقتصاد

به علاوه، بخش مسکن می‌تواند به دو طریق به کاهش فقر و رشد فراگیر کمک نماید. نخست تولید مسکن سهمی در تولید کل اقتصاد دارد که منجر به اشتغال می‌شود و تقاضا برای مصالح ساختمانی و خدمات مربوطه را افزایش می‌دهد. دوم، بهبود مسکن منجر به افزایش استاندارهای زندگی مردم می‌شود. در عین حال، خرید مسکن برای افراد با ارزش است زیرا یک دارایی ارزشمند برای اکثر خانوارها است و خرید آن معمولاً مستلزم تأمین مالی است. تشخیص ارتباط این وابستگی‌ها (بین مسکن و کلیات اقتصاد؛ و بین مسکن و تأمین مالی مسکن) سوالی است که مورد توجه تحلیل‌گران و مورد استفاده و نیاز جامعه است.

مسکن همانطور که منافعی برای مصرف کنندگان نهایی به وجود می‌آورد منافعی را نیز برای کسانی که در فرآیند تولید آن نقش دارند به همراه دارد. بنابراین فعالیت در این بخش آثار فزاینده‌ای بر روی تولید، اشتغال و درآمدزایی فراهم می‌آورد؛ در نتیجه سرمایه‌گذاری در بخش مسکن منجر به افزایش رشد اقتصادی و محرکی برای توسعه اقتصادی شناخته شده است. که این مسئله با بکارگیری بخش‌های دیگر اقتصادی حاصل می‌شود. از مطالب فوق چنین استدلال می‌شود که بخش مسکن دارای روابط پیشین و پسین قوی با سایر بخش‌های مالی است.

تاثیر بازار مسکن بر سایر بازارها در ایران و جهان

قیمت مسکن در طول زمان همواره با نوساناتی مواجه بوده است؛ که بسته به دوره رکود و رونق نوسانات متفاوتی را منجر می‌گردد. این نوسانات به عوامل مختلفی بستگی دارند که از مهمترین و تاثیرگذارترین این عوامل میتوان به نقدینگی و سمت و سوی جریان آن اشاره کرد. در پی رکود اواخر دهه ۸۰ و کاهش تولیدات بخش‌های صنعتی، جریان نقدینگی جهت حفظ ارزش پول و ثروت و همچنین از سوی دیگر انجام سرمایه‌گذاری مطمئن به سمت بازار مسکن سوق پیدا کردند. در نتیجه این امر بازار مسکن با افزایش ناگهانی تقاضا روبرو شد که افزایش قابل توجهی را بر قیمت مسکن در پی داشت. با آغاز دوره رکود بازار مسکن میزان قابل توجهی از سرمایه‌ها در این بخش متوقف و مسدود گردیدند.

بحران مالی جهانی ۲۰۰۹-۲۰۰۸ نشان داد که یک رابطه قوی بین بخش مسکن، تأمین مالی مسکن و اقتصاد وجود دارد. در ایالات متحده، اعطای مفرط وام‌های مسکن به قرض گیرندگان با سابقۀ اعتباری ضعیف و سایر قرض‌گیرندگان و تبدیل آنها به بسته‌های محصولات مالی پیچیده، اقتصاد را در بحرانی عمیق فرو برد. سپس مسائل و مشکلات بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا به سایر کشورها سرایت کرد. تلاش‌های بعدی برای احیای اقتصاد ایالات متحده تا حدودی مستلزم احیای بخش‌های مسکن و ساختمان بود.

بازار مسکن موثر بر قشرهای مختلف جامعه است

مسائل و مشکلات بخش مسکن منجر به آشفتگی اقتصاد جهان از طریق ارتباط مهم آن با بخش مالی گردید. یک خانه، گران‌ترین دارایی است که اکثر خانوارها آن را در تملک دارند. خرید آن معمولاً مستلزم تأمین مالی بیرونی از طریق وام و رهن است. بازار وام‌های رهنی نیز به نوبه خود بخش قابل توجهی از وجوه است که نهادهای مالی، واسطه آن هستند. بدون توجه به این بحران، وام‌های رهنی یک منبع کلیدی برای ایجاد درآمد باثبات بخش مالی است.

علاوه بر این، مسکن بخش مهمی از اقتصاد حقیقی است که از اثرات آن به صورت مستقیم و ضرایب تکاثری است. بخش ساختمان منجر به خلق تقاضا برای نیروی کار و مصالح ساختمانی و مسکن می‌شود که بازار زمین و طیف وسیعی از خدمات حرفه‌ای مانند معامله گران مستغلات، وکلا، مهندسان گرفته تا ارزیابان و تبلیغات کنندگان را به هم متصل می‌کند.

مسکن همچنین دارای تأثیر مستقیم بر رفاه است. مسکن مناسب برای حفظ استاندارد زندگی و مشارکت اجتماعی، اساسی است. مردم نیاز به یک سرپناه دارند تا خود را از محیط محافظت کنند، امنیت متعلقات آن‌ها را تأمین کند و فضایی را برای گذراندن با خانواده ایجاد نماید. مطالب بیان شده اهمیت بازار مسکن را بیشتر از پیش خاطرنشان می‌کند. این اهمیت در شرایط اقتصادی حال حاضر جهان و ایران به مراتب بیشتر شده‌است.

چرا بازار مسکن خلاف پیش‌بینی‌ها در سال ۹۹ نوسان داشت؟

بحران شیوع کرونا، رویکردهای سیاسی متفاوت، تنش‌ها را بالا برده‌است و موجب بیشتر شدن نگرانی‌ها از روند برخی از شاخص‌های اقتصادی شده است. افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن که بعد از یک دوره رکود دوباره شروع شده، در فصل تابستان که زمان جابه‌جایی قراردادهای مستأجران است، نگرانی‌های بیشتری در جامعه ایجاد کرده است.

از سوی دیگر رشد شاخص‌ها و افزایش نقدینگی بازار بورس، ارز و طلا، بواسطه جهش قیمت در این بازارها از ابتدای سال جاری که متاثر از اقتصاد جهان و تغییرات داخلی است تاثیر قابل توجهی بر بازار مسکن دارد. از جمله مواردی که موجب تاثیر بازار‌ بورس بر بازار مسکن میشود نیز  میتوان به تعطیلی‌های دفاتر املاک به دلیل شرایط بیماری کرونا اشاره کرد که  پتانسیل تغییرات در وضعیت بازار مسکن را بیشتر مهیا کرد.

بازار مسکن و بازار بورس چگونه بر هم تاثیر می‌گذارند؟

رشد شدید بازار بورس و ورود بسیاری از سرمایه‌های خرد به آن، حرکت و مکان نقدینگی را تا حد زیادی مشخص کرده‌است. و از طرفی وقتی بازار ارز و طلا صعودی می‌شود نمی‌توان انتظار داشت که تغییری در بازار مسکن رخ ندهد. اما با توجه به اینکه بازار مسکن از اواسط سال ۹۲ تا اواسط ۹۷ به مدت ۵ سال رشد چندانی نداشته و بازار نسبتا آرامی بوده است اگر رشد در بازارهای رقیب متوقف یا کند شود، سرمایه‌ها و نقدینگی به کدام بازار خواهد رفت؟

لیست انبوه سازان مسکن در بورس

بنابر چشم‌انداز تورمی کشور در سال جاری، به نظر می‌رسد که ورود به دوره رکود در بازار سرمایه حرکت نقدینگی به سایر بازارهای موازی را منجر خواهد شد. بازار مسکن نیز به‌صورت سنتی یکی از مهم‌ترین بازارها خواهد بود. ورود نقدینگی به هر بازاری با توجه به افزایش تقاضای بازار، موجب تحرکات قیمتی خواهد‌‌شد. همان‌طور که اشاره شد یکی از بازارهای موازی  صعودی و موثر در سال جاری بازار بورس و فرابورس است. که می‌توان تاثیرات و همبستگی این بازار در رابطه با بازار مسکن را مورد بررسی قرار‌ داد. همچنین از گروه‌های اصلی این بازار گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات شامل شرکت‌های فعال در زمینه ساخت و ساز است که لیست شرکت‌های انبوه‌سازی املاک و مستغلات پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس به صورت زیر است.

  • ثعمرا – شرکت عمران و توسعه شاهد
  • وساخت – شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران
  • ثامان – شرکت سامان‌گستر اصفهان
  • آ س پ (شرکت انبوه‌ساز و ساختمانی)
  • ثباغ – شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه
  • ثشرق – سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق
  • کرمان – سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان
  • ثفارس – عمران و توسعه فارس
  • ثاخت – شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان
  • ثاژن – سخت‌آژند
  • وتوس – توسعه شهری توس‌گستر
  • ثتران – سرمایه‌گذاری مسکن تهران
  • ثنوسا – نوسازی و ساختمان تهران
  • ثاباد – توریستی و رفاهی آبادگران ایران
  • ثغرب – سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب
  • ثمسکن – سرمایه‌گذاری مسکن
  • ثمسکن – سرمایه‌گذاری مسکن

سخن آخر

با توجه به وابستگی بیش از ۱۰۰ صنعت کشور به بخش مسکن شرایط گروه‌های دیگر نیز در بحث مسکن و مشتقات تاثیرگذار است. با بررسی خلاصه وضعیت شرکت‌ها، بررسی فروش‌ها، وضعیت سودآوری و سایر جزییات آن‌ها و مقایسه‌های نموداری زمانی به نتایج  مفید و تحلیل‌های قیمتی گسترده‌ای در وضعیت بازار مسکن و بازارهای وابسته به آن رسید. امید است از این مقاله استفاده کرده باشید و از تاثیر بازار‌ بورس بر بازار مسکن اطلاعات خوبی کسب کرده باشید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

blogadmin

Recent Posts

معافیت مالیات مستغلات تجاری و استیجاری چگونه است؟

از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد دولت می‌توان به مالیات اشاره کرد. مالیات‌ها به دو روش…

3 سال ago

نحوه محاسبه مالیات بساز بفروشی چگونه است؟ آخرین اخبار مالیاتی

از جمله مباحثی که اکثر بساز و بفروش ها در زمینه ساخت‌وساز با آن دست‌وپنجه…

3 سال ago

عوارض مازاد بر تراکم چیست و چگونه محاسبه می شود؟

قانون، شهرداری‌ها را مكلف کرده است تا بر اساس ضوابط، در رابطه با افزایش ارزشی…

3 سال ago

انواع امکان سنجی پروژه از مالی و اقتصادی تا سیاسی و بازار

امکان سنجی یک برنامه تحلیلی است که از طریق آن مدیر پروژه میزان موفقیت پروژه…

3 سال ago

امکان سنجی چیست؟ هدف از امکان سنجی پروژه و اهمیت آن

امکان سنجی چیست؟ مطالعه امکان سنجی باید پیشینه تاریخی پروژه که شامل شرح محصول یا…

3 سال ago

مراحل امکان سنجی را دقیق بدانید تا در این آشفته بازار ضرر نکنید

قبل از گرفتن یک تصمیم مهم تجاری، ضروری است که تجزیه و تحلیل کنید که…

3 سال ago