بازار مسکن

مالیات بر اجاره سال ۱۴۰۰ چگونه محاسبه می‌شود؟

مالکان حقیقی یا حقوقی کلیه املاک، با هر نوع کاربری که ملک خود را در قالب قرارداد اجاره به دیگران واگذار کرده‌اند، باید نسبت به تکمیل اظهارنامه مربوطه و ارسال آن از طریق تارنمای سازمان امور مالیاتی کشور اقدام کنند. در ادامه نحوه محاسبه مالیات بر اجاره برای سال ۱۴۰۰ را بیان می‌کنیم. برای ارائه اظهارنامه طبق قانون تا آخر تیرماه هر سال فرصت هست. اما برای سال ۱۴۰۰ به علت کرونا این زمان تا آخر مرداد ۱۴۰۰ تمدید شده است.

مالیات بر درآمد اجاره شامل چه افرادی می‌شود؟

اگر مالک ملکی با هر نوع کاربری هستید و آن ملک را به دیگری اجاره داده باشید، شما مشمول مالیات بر اجاره هستید. این امر برای شرکت‌ها نیز مصداق دارد. یعنی شرکتی که مالک ملکی است و آن را اجاره می‌دهد نیز در قالب شخص حقوقی مشمول مالیات بر اجاره می‌شود. مالیات بر درآمد اجاره کلاً مربوط به موجر است و هیچ ربطی به مستأجر ندارد؛ لذا مستأجرها هیچ گاه از بابت مالیات اجاره هیچ گونه نگرانی نداشته باشند.

اما ممکن است که شما ملک خود را اجاره داده باشید و ملک دیگری را اجاره کرده باشید. در این صورت اگر مبلغ اجاره ملک جدیدی که اجاره کرده‌اید بیش از مبلغی باشد که بابت ملک خودتان اجاره دریافت می‌کنید، هیچ مبلغی به‌عنوان مالیات اجاره نیاز نیست پرداخت کنید. اما اگر کمتر است لازم است که مالیات ما به تفاوت اجاره‌ها را پرداخت کنید.

نکته خیلی مهم اینکه در هر صورت هرگاه در جایگاه موجر قرار گرفتید، لازم است که اظهارنامه درآمد مشمول اجاره را تکمیل کنید.

درآمد مشمول مالیات اجاره چیست؟

سازمان امور مالیاتی، مالیات اجاره را در دسته مالیات بر درآمد دسته بندی کرده است. برای اینکه میزان مالیات قابل پرداخت توسط موجر مشخص شود، ابتدا باید میزان درآمد اجاره برای سازمان امور مالیاتی محرز و مشخص شود. کارشناسان سازمان امور مالیاتی اصطلاحاً به این عدد، عدد مأخذ می‌گویند.

عدد مآخذ مالیاتی توسط موجر در اظهارنامه‌ای که به اداره امور مالیاتی ارائه می‌دهد درج می‌شود. اگرچه ثبت و اظهار این عدد توسط موجر انجام می‌شود و در زمان بارگذاری و ارائه در تارنمای سازمان امور مالیاتی هیچ سند و مدرکی نیاز نیست، اما باید توجه داشت که در زمان رسیدگی، ممکن است کارشناس سازمان امور مالیاتی، سند و مدرک مستدل (اجاره‌نامه) را مطالبه کند. پس لازم است که عدد مأخذ حتماً به صورت صحیح و از روی اجاره‌نامه رسمی واقعی درج شود. اما درآمد مشمول مالیات اجاره، فقط به میزان ./۷۵ عدد مآخذ است.

مثال ۱: فرض کنیم شما ملک خود را از ابتدای خرداد ماه ۱۳۹۹ به مبلغ ماهانه ۱۰ میلیون تومان اجاره داده‌اید. در اظهارنامه مالیاتی سال ۱۳۹۹ شما باید مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان (بابت ماه‌های خرداد تا اسفند ۱۳۹۹) درآمد مالیاتی ذکر کنید. اما مآخذ مالیاتی برای شما ./۷۵ این مبلغ یعنی ۷۵ میلیون تومان است که بر بنای آن سازمان امور مالیاتی مالیات قابل پرداخت شما را تعیین می‌کنید.

اگر اجاره‌نامه شما یک ساله باشد، لازم است تا درآمد اجاره فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ را نیز در اظهارنامه ۱۴۰۱ درج کنید. یعنی مستقل از تاریخ اجاره‌نامه‌ها، باید اجاره دریافتی هر سال از ۱ فروردین تا ۲۹ اسفند محاسبه و در اظهارنامه همان سال درج شود.

مثال ۲: فرض کنیم شما ملکی را هم از اول خرداد ۱۴۰۰ به مبلغ ماهانه ۶ میلیون تومان اجاره کرده‌اید. پس مبلغی که اعلام می‌کنید برابر است با مبلغ ۴۰ میلیون تومان. در واقع ۶۰ میلیون تومان (اجاره پرداختی در ۱۰ ماه) را از ۱۰۰ میلیون تومان (اجاره دریافتی در ۱۰ ماه) اجاره دریافتی کسر می‌شود. عدد مآخذ در اینجا ./۷۵ مبلغ ۴۰ میلیون تومان یعنی برابر ۳۰ میلیون تومان می‌شود.

نحوه تشخیص میزان اجاره ملک از سوی سازمان امور مالیاتی

سازمان امور مالیاتی معمولاً مبلغ اظهارشده از سوی مودیان را مستند به اجاره‌نامه ارائه شده از آنها می‌پذیرد. اما در مواردی که موجر اجاره‌نامه ارائه نکند، این مبلغ طبق جدول اجاره‌بها که در اختیار کارشناسان سازمان امور مالیاتی است تعیین می‌شود. اشخاص حقیقی باید مبلغ درآمد اجاره خود را در اظهارنامه املاک و اشخاص حقوقی در اظهارنامه عملکرد درج کنند.

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره سال ۱۴۰۰

پس از مشخص شدن و محرز شدن عدد مأخذ برای سازمان امور مالیاتی، درصدی از این مبلغ به‌عنوان مالیات بر اجاره تعیین شده و از موجر درخواست می‌شود که آن مبلغ را در وجه سازمان امور مالیاتی پرداخت کند. درصد تعیین شده بسته به میزان درآمد اجاره متفاوت است و طبق جدول زیر تعیین می‌شود.

درآمد سالانه مشمول مالیات (عدد مأخذ) درصد مالیات
تا ۳ میلیون تومان در سال ۱۵ درصد
۳ تا ۱۰ میلیون تومان در سال ۲۰ درصد
۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان در سال ۲۵ درصد
۲۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان در سال ۳۰ درصد
بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در سال ۳۵ درصد

محاسبه مالیات اجاره مثال ۱: عدد مأخذ برای این مثال، ۷۵ میلیون تومان محاسبه شد. پس در ردیف ۲۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان جدول بالا قرار گرفته و مشمول ۳۰ درصد مالیات می‌شود. پس موجر مشمول ۲۲/۵ میلیون تومان مالیات می‌شود.

محاسبه مالیات اجاره مثال ۲: عدد مأخذ برای این مثال، ۳۰ میلیون تومان محاسبه شد. پس در ردیف ۲۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان جدول بالا قرار گرفته و مشمول ۳۰ درصد مالیات می‌شود. پس موجر مشمول ۹ میلیون تومان مالیات می‌شود.

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره سال ۱۴۰۰ برای املاک تجاری

قانون‌گذار در خصوص مالیات بر درآمد اجاره تفکیکی برای املاک مسکونی، اداری و تجاری قائل نشده است؛ لذا مستقل از نوع کاربری املاک، درآمد اجاره به شرح بالا مشمول پرداخت مالیات درآمد اجاره می‌شود.

تسهیلات و معافیت‌های مالیات بر درآمد اجاره

قانون‌گذار تسهیلات و معافیت‌های متنوعی در خصوص درآمد اجاره در نظر گرفته است. قبلاً در مقاله «اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک ۱۴۰۰» در همین سایت به طور مفصل این معافیت‌ها تشریح شده‌اند که پیشنهاد می‌شود این مطلب را نیز مطالعه کنید. فقط مجدداً تاکید می‌شود که شرط استفاده از هرگونه تسهیلات، معافیت و بخشودگی مالیاتی، ارائه اظهارنامه مالیاتی در زمان مقرر قانونی تعیین شده از طریق تارنمای سازمان امور مالیاتی است.

سخن آخر

موجران لازم است حتماً نسبت به تکمیل و ارسال اظهارنامه در مدت زمان قانونی اقدام نمایند. مستأجران نیز هیچ نگرانی بابت مالیات اجاره نداشته باشند چون هیچ تکلیفی بر عهده آنها نیست.

blogadmin

Recent Posts

معافیت مالیات مستغلات تجاری و استیجاری چگونه است؟

از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد دولت می‌توان به مالیات اشاره کرد. مالیات‌ها به دو روش…

3 سال ago

نحوه محاسبه مالیات بساز بفروشی چگونه است؟ آخرین اخبار مالیاتی

از جمله مباحثی که اکثر بساز و بفروش ها در زمینه ساخت‌وساز با آن دست‌وپنجه…

3 سال ago

عوارض مازاد بر تراکم چیست و چگونه محاسبه می شود؟

قانون، شهرداری‌ها را مكلف کرده است تا بر اساس ضوابط، در رابطه با افزایش ارزشی…

3 سال ago

انواع امکان سنجی پروژه از مالی و اقتصادی تا سیاسی و بازار

امکان سنجی یک برنامه تحلیلی است که از طریق آن مدیر پروژه میزان موفقیت پروژه…

3 سال ago

امکان سنجی چیست؟ هدف از امکان سنجی پروژه و اهمیت آن

امکان سنجی چیست؟ مطالعه امکان سنجی باید پیشینه تاریخی پروژه که شامل شرح محصول یا…

3 سال ago

مراحل امکان سنجی را دقیق بدانید تا در این آشفته بازار ضرر نکنید

قبل از گرفتن یک تصمیم مهم تجاری، ضروری است که تجزیه و تحلیل کنید که…

3 سال ago