Categories: امکان سنجی

مراحل امکان سنجی را دقیق بدانید تا در این آشفته بازار ضرر نکنید

قبل از گرفتن یک تصمیم مهم تجاری، ضروری است که تجزیه و تحلیل کنید که آیا این تصمیم عملی است و احتمالاً سودآور خواهد بود یا خیر! شما می‌توانید از مطالعات امکان سنجی جهت تصمیم گیری بهتر برای کسب‌وکار خود استفاده کنید که به اطمینان از کسب موفقیت بیشتر کمک می‌کند. اجرای مراحل امکان سنجی ابزاری عالی برای تکمیل یک فرآیند برنامه ریزی متفکرانه است. یک مطالعه امکان سنجی به سازمان این امکان را می‌دهد که آنچه در نظر دارد را پیاده سازی کند و سپس نحوه اجرای آن را ارزیابی نماید. برای درک بهتر مراحل امکان سنجی با اکوساختمان همراه باشید.

۵ مرحله از مطالعات امکان سنجی

برای انجام یک مطالعه امکان سنجی می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- انجام تجزیه و تحلیل اولیه

بهترین اقدام برای شروع یک مطالعه امکان سنجی، انجام برخی تحلیل‌های اولیه است. در این مرحله، شروع به فکر کردن در مورد عملی بودن یک اقدام یا تصمیم و آنچه در پی دارد، خواهید کرد. برخی از سوالاتی که باید در این مرحله به آن‌ها پاسخ دهید، عبارتند از:

  • هدف از این اقدام چیست؟
  • چه منافعی از دستیابی به این اقدام حاصل می‌شود؟
  • آیا نمونه‌هایی از این اقدام در جاهای دیگر تکمیل شده‌اند؟
  • برخی از خطرات این اقدام چیست؟
  • برای اطمینان از موفقیت این پروژه چه خواهید کرد؟

یک مطالعه امکان سنجی مناسب، به زمان و منابع نیاز دارد. هدف از انجام یک تحلیل اولیه این است که مشخص شود آیا امکان سنجی کاملا ارزشمند است یا خیر! اگر تشخیص دادید که اقدامی که می‌خواهید انجام دهید ارزش مطالعه بیشتر را دارد، می‌توانید مطالعه امکان‌ سنجی کامل‌‌تری را انجام دهید.

۲- ایجاد طرح کلی امکان سنجی

پس از انجام مرحله یک؛ می‌توانید یک طرح کلی برای تعریف هر عنصر در مطالعه امکان سنجی ایجاد کنید. هدف این است که عناصر اصلی مطالعه خود را مشخص کرده تا چارچوبی برای ارجاع در آینده داشته باشید. برای ایجاد طرح کلی خود باید به این فکر کنید که چگونه به سوالات زیر در طول مراحل امکان سنجی پاسخ می‌دهید:

  • آیا ساختار سازمانی برای انجام این اقدام را دارم؟
  • آیا پول کافی برای اجرای این اقدام را دارم؟
  • آیا فناوری مناسب و لازم برای تکمیل این پروژه را دارم؟
  • آیا می‌توانم این پروژه را در مدت زمان معقولی تکمیل کنم؟
  • آیا این اقدام به نفع سازمان خواهد بود؟
  • آیا رقبای ما اقدامات مشابهی انجام داده‌اند؟ اگر بله، چطور پیش رفته‌اند؟
  • هنگام انجام این اقدام باید از چه قوانینی آگاهی داشته باشم؟

یک طرح کلی ایجاد کنید که بر هر یک از این سؤالات تمرکز دارد. سپس نحوه پاسخ دادن به هر یک از آن‌ها و نوع پاسخی که برای تعیین امکان پذیر بودن اقدام،  نیاز دارید را شرح دهید.

۳- انجام تحقیقات بازار

تجزیه و تحلیل رقبا و بازار راهی مؤثر برای تعیین این است که آیا اقدام پیشنهادی شما امکان پذیر است یا خیر! اگر سازمان دیگری اقدام مشابهی را انجام داده باشد، می‌توانید نه تنها در مورد امکان پذیر بودن اقدام خود یاد بگیرید بلکه درک می‌کنید چه مراحلی می‌تواند به شما در دستیابی به هدفتان کمک کند.

برخی از نمونه‌های رایج از روش‌های تحقیق در بازار عبارتند از:

  • ارسال نظرسنجی
  • مصاحبه با مشتریان
  • مصاحبه با کارشناسان
  • برگزاری گروه‌های متمرکز
  • تجزیه و تحلیل رقبا
  • مطالعه در حوزه رسانه‌های اجتماعی
  • استفاده از داده‌های در دسترس عموم مانند روندهای جستجو

تحقیقات بازار باید به شما کمک کنند تا به سوالات خود در مرحله قبل با جزئیات بیشتری پاسخ دهید. به عنوان مثال، یک شرکت اسباب بازی فروشی می‌خواهد یک اسباب بازی جدید برای کودکان عرضه کند. با انجام گروه‌های متمرکز و ارسال نظرسنجی، آن‌ها متوجه می‌شوند که مشتریان به اسباب بازی جدید شرکت علاقه زیادی دارند. آن‌ها همچنین با تحقیق در وبسایت رقبای خود متوجه می‌شوند که بزرگ‌ترین رقبای آن‌ها هنوز محصولات مشابهی ندارند و شرکت می‌تواند برای فروش محصول جدید خود بیشتر متمرکز گردد.

۴- انجام تحقیقات سازمانی

اگر مشخص کردید که بازاری برای برنامه اقدام شما وجود دارد، گام بعدی این است که تعیین نمایید آیا سازمان شما می‌تواند آن را به انجام برساند یا خیر! یکی از عناصر حیاتی که باید بررسی شود، جنبه مالی اقدام است که بسیار مهم است. در طول این مرحله، باید محاسبه کنید که در ابتدا چقدر باید بپردازید، چه نوع سرمایه گذاری (بلند مدت، میان مدت یا کوتاه مدت) باید داشته باشید و هرگونه هزینه اضافی دیگر برای سازمان شما چه خواهد بود.

مواردی مانند خرید لوازم یا وسایل، سرمایه گذاری در املاک و مستغلات و تغییر در پرسنل را در نظر بگیرید. پس از آن، در نظر بگیرید که آیا تیم فعلی شما می‌تواند به طور موثر اقدام پیشنهادی را انجام دهد. به عنوان مثال، کارکنان ممکن است به آموزش بیشتر نیاز داشته باشند. در نهایت، تعیین کنید که آیا ابزار مناسبی دارید! به عنوان مثال، عملیات شما ممکن است به تجهیزات خاصی یا فناوری تخصصی نیاز داشته باشد.

همچنین باید هزینه این تجهیزات و اینکه آیا تیم شما توانایی استفاده موثر از آن‌ها را دارد یا خیر را نیز در نظر بگیرید. در این مرحله از مراحل امکان سنجی همچنین می‌توانید تغییرات مورد نیاز سازمان را بررسی کنید.

۵- تجزیه و تحلیل نتایج

پس از جمع آوری تمام داده‌ها، اکنون باید نتایج را تجزیه و تحلیل کنید، از جمله اینکه آیا سازمان شما قادر به مدیریت این اقدام است یا بازاری برای آن وجود دارد یا خیر! بررسی کامل هر بخش از گزارش و ارزیابی اینکه آیا اقدام خود را به درستی تکمیل کرده‌اید، می‌تواند اطمینان بدهد که یافته‌های شما قابل اعتماد، دقیق و به نفع سازمان هستند.

تجزیه و تحلیل نتایج، مرحله‌ای است که در آن تصمیم می‌گیرید که آیا برنامه اقدام شما عملی بوده است یا خیر و چه نوع خطراتی در آن دخیل هستند. اگر نتایج نشان می‌دهند که اقدام پیشنهادی شما امکان ‌پذیر می‌باشد، اکنون می‌توانید از یافته‌های خود برای کمک به برنامه ‌ریزی مراحل امکان سنجی مانند ایجاد طرح کلی محصول یا شروع فرآیند استخدام استفاده کنید.

سخن آخر

اغلب سازمان‌های غیرانتفاعی و دولتی بلافاصله اجرای یک برنامه یا منطقه خدماتی جدید را آغاز می‌کنند. آن‌ها نیازی را با مشتریان خود یا شکافی را در خدمات موجود می‌بینند، بنابراین تصمیم می‌گیرند که به رفع این نیاز کمک کنند؛ اما چالش اصلی این است که زمان کافی برای تکمیل فرآیند برنامه ریزی و ارزیابی جامع برای توسعه برنامه یا خدمات وجود ندارد.

یکی از خدماتی که برای رفع این نیاز انجام می‌شود، تکمیل مراحل امکان سنجی است. این مهم از آنالیز اولیه شروع می‌شود و با تحقیقات رقبا و نیازسنجی سازمانی ادامه پیدا می‌کند. اگر بتوان در هر مرحله از امکان سنجی به پرسش های متداول پاسخ قانع کننده‌ای ارائه داد، می‌توان اقدامات و تصمیم‌های سودمندی برای سازمان اخذ کرد.

بهاره کریمی

Recent Posts

معافیت مالیات مستغلات تجاری و استیجاری چگونه است؟

از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد دولت می‌توان به مالیات اشاره کرد. مالیات‌ها به دو روش…

3 سال ago

نحوه محاسبه مالیات بساز بفروشی چگونه است؟ آخرین اخبار مالیاتی

از جمله مباحثی که اکثر بساز و بفروش ها در زمینه ساخت‌وساز با آن دست‌وپنجه…

3 سال ago

عوارض مازاد بر تراکم چیست و چگونه محاسبه می شود؟

قانون، شهرداری‌ها را مكلف کرده است تا بر اساس ضوابط، در رابطه با افزایش ارزشی…

3 سال ago

انواع امکان سنجی پروژه از مالی و اقتصادی تا سیاسی و بازار

امکان سنجی یک برنامه تحلیلی است که از طریق آن مدیر پروژه میزان موفقیت پروژه…

3 سال ago

امکان سنجی چیست؟ هدف از امکان سنجی پروژه و اهمیت آن

امکان سنجی چیست؟ مطالعه امکان سنجی باید پیشینه تاریخی پروژه که شامل شرح محصول یا…

3 سال ago

سامانه املاک و اسکان چیست؟ گام به گام مراحل ثبت نام در اپلیکیشن

طرح سامانه املاک و اسکان به «خود اظهاری سرپرستان خانوارها» نیز مشهور است. این طرح…

3 سال ago