Categories: بازار مسکن

مطالعه فرصت چیست و چه تفاوتی با مطالعات امکان سنجی دارد؟

مطالعه فرصت چیست ، مطالعه فرصت (Opportunity Study) ابزار و راهکاری برای شناسایی سریع و برآورد محبوبیت عمومی به منظور ایجاد کسب و کار در بازار است. مطالعه فرصت بخش مهم و اولیه‌ای از برنامه ریزی استراتژیک کسب و کار است و پیش از اقدام به تولید یک محصول جدید یا ارائه خدمات متمایز در یک کسب و کار قدیمی و یا دریک کسب و کار تازه است تا از این طریق بتوان بازار بالقوه را برای کسب سود محتمل و درآمد ناشی از ایجاد این کسب و کار ارزیابی کرد. در این مقاله از اکو ساختمان با همراه باشید تا درباره مطالعات فرصت و ویژگی‌های آن بیشتر بدانیم.

مطالعه فرصت چیست؟

مطالعه فرصت در واقع ابزار اصلی مورد استفاده برای تعیین و اندازه گیری پارامترها، اطلاعات و داده‌های مورد نیاز برای تبدیل یک ایده به یک کسب و کار است. اجازه دهید مطالعه فرصت را با یک مثال توضیح دهیم، یک سرمایه گذار در زمینه املاک و مستغلات در حال بررسی ساخت یک آپارتمان در نزدیکی یک دانشگاه است. این سرمایه گذار آگاه است که دانشگاه نزدیک آپارتمانی که قصد توسعه و ساخت آن را دارد، با مشکلات کمبود خوابگاه برای دانشجویان مواجه است و خوابگاه بسیاری از دانشجویان فاصله قابل توجهی با دانشگاه دارد. قبل از اجرای پروژه، این سرمایه گذار قصد دارد تحقیقات بازار انجام دهد تا درک کند که تقاضا واقعی برای آپارتمان‌های دانشجویی نزدیک به محوطه دانشگاه وجود دارد و اگر وجود دارد چقدر است. به این مطالعه، مطالعه فرصت گفته می‌شود و معمولاً پیش از مطالعات امکان سنجی و پیش امکان سنجی انجام می‌شود.

هدف مطالعه فرصت چیست؟

پس از اطلاع از اینکه مطالعه فرصت چیست حالاباید از اهداف این مطالعه مطلع شویم. ۱۵مطالعه فرصت مطالعاتی است که به دنبال شناسایی سریع و ارزان حقایق برجسته بازار در یک فرصت سرمایه گذاری انجام می‌شود. هدف اصلی مطالعه فرصت، شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری و ترویج پروژه‌های سرمایه گذاری در یک حوزه خاص از فعالیت یا در یک منطقه است. از جمله مهمترین فاکتورهایی که در مطالعات فرصت مورد بررسی قرار می‌گیرد، پیش بینی تقاضا برای محصول و یا خدماتی است که قرار است به بازار عرضه شود.

مطالعه فرصت چه چیزی را تحلیل می‌کند؟

منابع طبیعی موجود در یک منطقه مشخص که ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند. تقاضای فعلی و بالقوه برای کالاهای مصرفی یا خدمات مصرفی خاص و پتانسیل افزایش جمعیت یا قدرت خرید و وضعیت واردات و صادرات در سطح یک منطقه یا فعالیت خاص از جمله ارزیابی‌هایی است که در مطالعه فرصت انجام می‌شود.

تأثیر محیط زیست، بخش‌های تولیدی که در سایر مناطق با سطح توسعه، سرمایه، نیروی کار و منابع طبیعی و شرایط اقتصادی مشابه، موفق بوده‌اند، امکانات و جایگزین‌هایی برای گسترش تولید یا افزایش تنوع آن‌ها، شرایط سرمایه گذاری عمومی و سیاست‌های صنعتی یک منطقه و هزینه راه‌اندازی و هزینه تولید از جمله مواردی هستند که در یک مطالعه فرصت بررسی می‌شوند.

مزایای مطالعه فرصت چیست

مطالعه فرصت در طراحی یک پروژه سرمایه گذاری بسیار ارزشمند است و درصد نسبتاً بالایی از پروژه‌ها به دلیل عدم انطباق، عدم امکان توسعه یک پروژه خاص و یا کمبود منابع، در این مرحله متوقف می‌شوند. اگر این مطالعه انجام نشود، ممکن است و پروژه بدون در نظر گرفتن ملاحظات مطالعه فرصت اجرا شود و مهمتر از همه، منابع قابل توجهی را مصرف کند؛ و پس از مطالعه پیش امکان سنجی و امکان سنجی نهایی، عدم انطباق با اهداف تعیین شده مشخص شود و پروژه متوقف گردد که یک شکست محسوب می‌شود.

مطالعه فرصت چه مراحلی دارد؟

مطالعه فرصت و مطالعات امکان سنجی و پیش امکان سنجی همگی زیر بخش‌هایی دارند که طبق استانداردها باید این زیر بخش‌ها همگی در آن مطالعه گنجانده شود. در ادامه به مراحل و زیر بخش‌های مطالعه فرصت اشاره شده است.

معرفی و شناسایی عوامل محیطی و تأثیرگذار در یک کسب و کار

عواملی که در این بخش باید به عنوان عوامل تأثیرگذار پیرامونی مورد مطالعه قرار بگیرند شامل شرایط اقتصادی، تحلیل‌های مرتبط به ابعاد حقوقی و قانونی، ویژگی‌ها و مشخصات ساختارهای تکنولوژیک (آخرین تکنولوژی بازار، وضعیت توسعه و پژوهش)، مسائل مرتبط اجتماعی و تحلیل‌های مربوط به محیط طبیعی هستند.

تحلیل‌های محیطی در بخش املاک و مستغلات و در طی انجام مطالعات فرصت یک پروژه ساختمانی شامل مطالعه و بررسی محیط فیزیکی پیرامون اطراف محل تعیین شده برای پروژه، ویژگی‌های شهر و محله مورد نظر، کیفیت سطح زندگی، کاربری‌ها، دسترسی‌ها، قوانین و مقررات شهری، قیمت زمین و سایر هزینه‌ها، خدمات شهری را شامل می‌شود.

توصیف صنعت مدنظر و چشم انداز آن

در این مطالعه فرصت باید تحلیلی جامع از صنعت مورد نظر صورت گیرد. برآورد اندازه و نوع این صنعت در زمان حال و پیش بینی آن برای حداقل ۳ تا ۵ سال آینده، تحلیل انواع روش‌های موجود بازاریابی در کسب و کار مورد نظر، گرایش‌های اصلی توسعه در صنعت مورد نظر و اصلی‌ترین راهکارهایی که این حوزه برای فرصت پیش رو قرار می‌دهد، از جمله توصیف چشم اندازهای مدنظر است.

تحلیل رقبای اصلی

در این بخش از مطالعه فرصت، محصول و یا خدمات مورد نظر باید به خوبی شرح داده شود و جایگاه آن در بازار معین و مشخص شود. تصمیم گیری نسبت به این محصول، خدمات و نوع آن، حاصل مطالعات صورت گرفته در مراحل قبلی است. گاهی ممکن است محصول و یا خدمات در حالت‌های مختلفی در نظر گرفته شود. سناریو نویسی به تصمیم گیرندگان کمک می‌کند که در صورت عدم توجیه پذیری یک طرح در انتهای مطالعه، بتوانند حالت‌های مختلف دیگر را نیز مورد بررسی قرار دهند و بنابراین انعطاف پذیری بالاتری در تصمیم گیری داشته باشند.

تعیین مشخصات بازار هدف

فاکتورهایی که باید در قسمت تعیین مشخصات بازار هدف مورد توجه قرار گیرند، شامل شناسایی مشتریان بالقوه، کانال‌های موجود برای ارتباط، نیازهای عمومی گروه مخاطب، شناسایی سلایق و خواسته‌های گروه مخاطب، شناسایی نحوه تصمیم گیری مخاطبان برای خرید و موضوعات تأثیرگذار بر انتخاب مخاطبان می‌شود.

پیش بینی فروش و تحلیل‌های مالی

به‌طورکلی از طریق ابزارهای مختلف قیمت گذاری و پیش‌بینی‌های حجم و مدت زمان فروش پیش بینی فروش و تحلیل‌های مالی صورت می‌گیرد؛ سپس با استفاده از تحلیل‌های مالی و استفاده از مفاهیمی همچون نرخ بازگشت سرمایه، نرخ بازده داخلی و آنالیز حساسیت ارزش خالص فعلی پروژه راجع به ورود این محصول و یا خدمات به بازار تصمیم گیری می‌شود. در صورتی که طرح بر مبنای سناریو نویسی پیش رفته باشد و بیش از یک انتخاب نیز موجود باشد، تحلیل‌های مالی بسیار کمک کننده هستند که در کنار در نظر گرفتن انواع دیگر شرایط موجود، یک گزینه به عنوان گزینه برتر انتخاب می‌شود.

تفاوت مطالعات امکان سنجی با مطالعه فرصت چیست

تفاوت میان مطالعه فرصت و مطالعه امکان سنجی در آن است که مطالعه فرصت پیش از هرگونه اقدام و تصمیم گیری نسبت به آغاز یک پروژه انجام می گیرد و سعی می‌کند یک پروژه را در بهترین حالت ممکن در بازار سرمایه گذاری، تعیین و انتخاب کند. در حالی که مطالعات امکان سنجی پس از انتخاب نوع و مشخصات یک پروژه صورت می‌گیرد و امکان عملی شدن آن از لحاظ تکنیکی و از نظر مالی، سودآوری پروژه را مورد بررسی قرار می گیرد و برای سرمایه گذاران و تصمیم گیرندگان امکان تصمیم گیری در مشارکت در یک پروژه خاص را فراهم می‌کند.

سخن آخر

مطالعه فرصت در عمل شامل اقدامات مختلفی است که بنا به هر پروژه و نوع درخواست کارفرما، شرایط موجود و استراتژی‌های گروه انجام دهنده مطالعه فرصت ممکن است دارای تفاوت‌هایی باشد. با این حال، کلیات این نوع از مطالعات در چارچوب یکسان است. به منظور انجام مطالعات فرصت، امکان سنجی، پیش امکان سنجی و پیش بینی قیمت مسکن و مصالح ساختمانی به اکو ساختمان مراجعه کنید.

blogadmin

Recent Posts

معافیت مالیات مستغلات تجاری و استیجاری چگونه است؟

از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد دولت می‌توان به مالیات اشاره کرد. مالیات‌ها به دو روش…

3 سال ago

نحوه محاسبه مالیات بساز بفروشی چگونه است؟ آخرین اخبار مالیاتی

از جمله مباحثی که اکثر بساز و بفروش ها در زمینه ساخت‌وساز با آن دست‌وپنجه…

3 سال ago

عوارض مازاد بر تراکم چیست و چگونه محاسبه می شود؟

قانون، شهرداری‌ها را مكلف کرده است تا بر اساس ضوابط، در رابطه با افزایش ارزشی…

3 سال ago

انواع امکان سنجی پروژه از مالی و اقتصادی تا سیاسی و بازار

امکان سنجی یک برنامه تحلیلی است که از طریق آن مدیر پروژه میزان موفقیت پروژه…

3 سال ago

امکان سنجی چیست؟ هدف از امکان سنجی پروژه و اهمیت آن

امکان سنجی چیست؟ مطالعه امکان سنجی باید پیشینه تاریخی پروژه که شامل شرح محصول یا…

3 سال ago

مراحل امکان سنجی را دقیق بدانید تا در این آشفته بازار ضرر نکنید

قبل از گرفتن یک تصمیم مهم تجاری، ضروری است که تجزیه و تحلیل کنید که…

3 سال ago