Categories: امکان سنجی

نرم افزارهای تحلیل اقتصادی کدام‌اند و انواع آنلاین آنها چه برتری دارند؟

اولین خاستگاه نرم افزاهای تحلیل اقتصادی را می‌توان به سال ۱۹۳۶ با معرفی اقتصاد سنجشی توسط راگنار فریش دانست. در علم اقتصاد سنجشی علاوه بر تحلیل کلی پدیده‌های اقتصادی با استفاده از داده‌های آماری به بررسی دقیق‌تر آن‌ها پرداخته می‌شود و از اطلاعات به دست آمده در سیاست گذاری و پیش‌بینی‌ها استفاده خواهد شد. ابتلا این روش برای مسائل کلان اقتصادی کاربرد داشت و کم‌کم به سوی اقتصاد خرد نیز کشیده شد. اهمیت اقتصاد سنجشی به قدری است که بسیاری از اقتصاددانان آن را عضوی جدانشدنی از اقتصاد می‌دانند. با کشیده شدن پای داده‌های آماری به ماجراهای اقتصادی و از طرفی هم پیشرفت‌هایی که درتکنولوژی صورت گرفته است، نرم افزارهایی که این تحلیل و بررسی‌ها را با سرعت بسیاری بیشتری انجام می‌دهند نیز روی کار آمدند. در ادامه با معرفی مختصری درباره این نرم افزارها با شما همراه هستیم.

انواع نرم افزارهای تحلیل اقتصادی

استاتا (Stata)، ایویوز (EVIEWS)، کامفار (Camfar)، مایکروفیت (MICROFIT)، نرم افزار آر (R)، وینرَتز (WINRATS)، لیزرل (Lisrel)، جِی مالتی (JMuLti)، اوکس متریکس (Oxmetrics)، گَمز (GAMS)، شازم (SHAZAM)، ام پلاس (MPLUS)، گاوس (GAUSS)، افزونه آماری اکسل (XLSTAT)، دینار (Dynare)، افزونه اکسل (Kutools for Excel)، فرانتیر (Frontier)، دیپ (DEAP) از جمله نرم افزارهایی هستند که به روش‌های مختلف می‌توان با آن‌ها به تحلیل و پیش بینی پرداخت. بسیاری از نرم افزارهای معرفی شده نیز توانایی‌های گرافیکی بالایی نیز دارند و به منظور تهیه نمودارهای آماری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چه نرم افزارهای تحلیل اقتصادی در راستای بررسی پروژه‌ها کاربردی هستند؟

در بین انبوه نرم افزارهای اقتصادسنجی موجود در بازار، به نظر می‌رسد که نرم افزارهای استاتا، ایویوز، کامفار، مایکروفیت، وینرتز، آر و لیزرل مناسب بررسی داده های پروژه‌ها و انجام امور امکان سنجی و پیش امکان سنجی باشند که در ادامه توضیح مختصری برای هر کدام ارائه شده است.

نرم افزار استاتا (Stata)

نرم افزار استاتا یک نرم افزار تجزیه و تحلیل آماری است که این روزها به یکی از پرکاربردترین نرم افزارها در رشته اقتصاد تبدیل شده است. علاوه بر اقتصاد، این نرم افزار در سایر رشته‌ها نظیر جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و نیز بعضی از شاخه‌های علوم پزشکی کاربردهای فراوانی دارد. محیط کاربری مناسب، تجزیه و تحلیل دقیق آماری، قابلیت برنامه نویسی درون نرم افزار و ارائه نمودارهای با کیفیت از جمله ویژگی‌های نرم افزار استاتا است. این نرم افزار امکان انجام انواع تجزیه و تحلیل‌های سری‌های زمانی، مدل‌های خطی و غیرخطی، روش‌های چند متغیره پیوسته و گسسته، انواع تحلیل‌های گرافیکی و نموداری … را برای کاربر فراهم می‌کند.

نرم افزار تحلیل اقتصادی ایویوز (EVIEWS)

نسخه اولیه این نرم افزار توسط بانک جهانی در سال ۱۹۹۴ برای انجام تحلیل‌های اقتصاد سنجی به بازار ارائه شد و تا کنون نسخه‌های گوناگونی از آن عرضه شده است. از دید بسیاری از محققین اقتصاد سنجی بکارگیری آسان روش‌های وَر (var) (نامحدود و ساختاری) و مدل‌های آریما (ARIMA) از مزیت‌های این نرم افزار نسبت به سایر نرم افزارهای مشابه است. این نرم افزار دو حالته هم برای برنامه نویسی و هم برای اجرای رویه‌های از پیش نوشته شده به صورت محاوره‌ای به گونه‌ای طراحی شده که امروزه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های نرم افزاری مورد استفاده اقتصاددانان در سطح دنیاست.

نرم افزار ارزیابی طرح‌های اقتصادی کامفار (Camfar)

کامفار (Comfar) مخفف عبارت انگلیسی «Computer Model for Feasibility Analysis and Reporting» است که به معنای «مدل کامپیوتری برای تجزیه و تحلیل امکان سنجی و گزارش‌دهی» است. این نرم افزار با هدف استاندارد کردن تعاریف و محاسبات ارزیابی‌های اقتصادی توسط سازمان یونیدو (Unido) سازمان ملل متحد تهیه گردید و علی رغم انتقاداتی که به این نرم افزار وجود دارد به یکی از پروفروش‌ترین نرم افزارهای ارزیابی اقتصادی و بانکی در جهان تبدیل گردیده است. کامفار امکان شبیه سازی پروژه‌های سرمایه گذاری در کوتاه مدت و بلند مدت و تحلیل فرایندهای مالی را برای کاربران فراهم می‌سازد.

کامفار عملاً تجزیه و تحلیل پروژه های صنعتی و غیرصنعتی را ساده‌تر و دقیق‌تر کرده است. کامفار می‌تواند تجزیه و تحلیل اقتصادی انواع پروژه‌های ایجادی، نوسازی، توسعه، سرمایه گذاری مشترک (join venture) یا خصوصی سازی را انجام دهد. بدین ترتیب، از این منظرکارمفار به کارشناسان سازمان در حوزه توسعه سرمایه گذاری کمک می‌کند تا بتوانند روند تحلیل طرح‌های مورد بررسی را به صورت کامل اجرا نمایند و در نهایت فضای مناسب برای تصمیم گیری در خصوص ارزیابی و یا اولویت بندی پروژه‌ها را در اختیار مدیران ارشد سازمان قرار دهند

نرم افزار مایکروفیت (MICROFIT)

نرم افزار مایکروفیت یکی از قوی‌ترین بسته‌های نرم افزاری منو محور برای تخمین‌های سری زمانی اقتصادسنجی است که توسط اقتصاددان معروف ایرانی هاشم پسران و بهرام پسران توسعه داده شده است. این نرم افزار امکان مدل سازی انواع روش‌های تک متغیره و چند متغیره برای هم انباشتگی (cointegration)، مولفه‌های اصلی (principal components)، همبستگی کانونی (canonical correlations) و همچنین مدل سازی نوسانات چند متغیره (multivariate volatility modelling) را فراهم می‌آورد. علاوه بر این تست‌های متنوع تشخیصی و آسیب شناسی و  (diagnostic and non-nested tests ) در این بسته نرم افزاری در اختیار کاربر قرار گرفته است. اما شاید ویژگی مهم این نرم افزار که باعث محبوبیت مایکروفیت در سال‌های گذشته شده بود تخمین مدل ARDL و آزمون‌های مرتبط با آن است. البته در حال حاضر سایر پکیج های نرم افزاری نظیر ایویوز و استاتا نیز تلاش کرده‌اند این روش را در نرم افزارهای خود پیاده سازی کنند.

نرم افزار آر (R)

نرم افزار آر (R) محیط بسیار مناسبی برای محاسبات آماری و ترسیم نمودارها است. این نرم افزار در سال‌های اخیر اهمیت زیادی داشته. از عوامل اهمیت این نرم افزار می‌توان به رایگان بودن، در دسترس بودن، قابلیت نصب پکیج‌های مختلف که زمینه‌های مختلف آماری و اقتصاد سنجی را پوشش می‌دهد، اشاره کرد. بنابراین این نرم افزار یک نرم افزار توانا برای محاسبات است که در اقتصاد سنجی و سری‌های زمانی مالی کاربرد زیادی دارد. علاوه بر این کار با این نرم افزار به علت تنوع پکیج‌هایش بسیار آسان است.

نرم افزار تحلیل اقتصادی وینرَتز (WINRATS)

نرم افزار تخصصی RATS که مخفف «Regression Analysis of Time Series» است یکی از پکیج‌های جامع نرم افزاری جهت تحلیل‌های سری زمانی است. این نرم افزار بیش از دو دهه است که به عنوان نرم افزار اقتصادسنجی در بسیاری از دانشگاه‌ها، بانک‌های مرکزی کشورها و دیگر سازمان‌های دولتی و خصوصی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نرم افزار آماری لیزرل (Lisrel)

لیزرل (Lisrel) که مخفف عبارت «linear structural relations» است که یک بسته نرم افزاری آماری است که برآورد مدل معادلات ساختاری برای متغیرهای آشکار و نهان را در مطالعات جامعه سنجی امکان پذیر می‌سازد. همچنین از این نرم افزار برای محاسبه تحلیل عاملی استفاده می‌شود. نرم افزار لیزرل مکمل نرم افزار اس پی اس اس است که کارهای گرافیکی را بهتر از نرم افزار SPSS انجام می‌دهد. البته این نرم افزار کاربردهای دیگری نیز به جز تحلیل و معادلات ساختاری دارد. می‌توان به مدل‌های خطی تعمیم یافته (GLM) و مدل‌های سلسله مراتبی و مدل بندی غیر خطی (مدل‌های رگرسیونی چند سطحی) به عنوان سایر کاربردهای این نرم افزار اشاره کرد.

نرم افزارهای تحلیل آماری آنلاین یا تحت وب اکوساختمان

اینگونه نرم افزارها دقیقا همان امکانات نرم افزارهای آفلاین نام برده در بالا را ارئه میدهند. با در دسترس بودن همیشه این نرم افزار با داشتن اطلاعات اکانت خریداری شده از امتیاز بالایی برای جذب کاربر برخوردار است. پیش امکان سنجی پروژه‌های سرمایه گذاری، تحلیل و پیش بینی قیمت مصالح و تحلیل و پیش بینی قیمت مسکن از جمله مزایای این نرم افزار به شمار می‌روند. با داشتن حساب‌های کاربری چند کاربره و دسترسی اکانت‌ها به یکدیگر بسیاری از سختی‌های ارتباط و اشتراک گذاری داده که در نرم افزارهای آفلاین وجود داشت، برطرف شده است. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید و برای خرید نرم افزار به صفحه اکو ساختمان مراجعه کنید.

blogadmin

Recent Posts

معافیت مالیات مستغلات تجاری و استیجاری چگونه است؟

از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد دولت می‌توان به مالیات اشاره کرد. مالیات‌ها به دو روش…

3 سال ago

نحوه محاسبه مالیات بساز بفروشی چگونه است؟ آخرین اخبار مالیاتی

از جمله مباحثی که اکثر بساز و بفروش ها در زمینه ساخت‌وساز با آن دست‌وپنجه…

3 سال ago

عوارض مازاد بر تراکم چیست و چگونه محاسبه می شود؟

قانون، شهرداری‌ها را مكلف کرده است تا بر اساس ضوابط، در رابطه با افزایش ارزشی…

3 سال ago

انواع امکان سنجی پروژه از مالی و اقتصادی تا سیاسی و بازار

امکان سنجی یک برنامه تحلیلی است که از طریق آن مدیر پروژه میزان موفقیت پروژه…

3 سال ago

امکان سنجی چیست؟ هدف از امکان سنجی پروژه و اهمیت آن

امکان سنجی چیست؟ مطالعه امکان سنجی باید پیشینه تاریخی پروژه که شامل شرح محصول یا…

3 سال ago

مراحل امکان سنجی را دقیق بدانید تا در این آشفته بازار ضرر نکنید

قبل از گرفتن یک تصمیم مهم تجاری، ضروری است که تجزیه و تحلیل کنید که…

3 سال ago