Categories: امکان سنجی

چگونه یک گزارش امکان سنجی پروژه عمرانی بنویسیم؟

مطالعه امکان سنجی برای پروژه‌های عمرانی که از دسته پروژه‌هایی هستند که یک بار قابلیت اجرایی دارند، بسیار حیاتی است. لذا هرگونه اشتباه در تهیه این گزارش می‌تواند در روند اجرای پروژه اختلال وارد کند و باعث بروز مشکلاتی مانند تاخیر در اجرای پروژه، هزینه‌های فراتر از مبالغ پیش‌بینی شده و بسیاری موارد دیگر شود که می‌تواند پروژه را با شکست مواجه کند. در این مقاله قصد داریم به کسانی که درصدد تهیه گزارش مطالعه امکان سنجی پروژه عمرانی هستند یاری برسانیم. در ادامه با اکوساختمان همراه باشید.

برای دریافت مطالعه پیش امکان سنجی آنلاین  در کمترین زمان به اکوساختمان مراجعه کنید.

یک مطالعه امکان سنجی پروژه عمرانی شامل چه مواردی است؟

برای انجام یک مطالعه امکان سنجی ابتدا لازم است بدانید که برای مطالعه چه مورادی را باید در نظر بگیرد و یک مطالعه امکان سنجی چه موارد را شامل می‌شود. در ادامه تنها به ذکر این موارد بسنده می‌کنیم و در سرفصل‌هایی که در ادامه خواهید خواند هر مورد را به تفصیل توضیح خواهیم داد. یک مطالعه امکان سنجی شامل بخش های زیر است.

  • اطلاعات کلی پروژه
  • توجیه اقتصادی پروژه
  • توجیه فنی پروژه
  • توجیه مالی پروژه
  • تحلیل ریسک پروژه

اطلاعات کلی پروژه چیست و در این بخش درباره چه زمینه‌ای بحث می‌شود؟

پس از فهرست عناوین و مقدمه در گزارش مطالعه امکان سنجی پروژه عمرانی، اطلاعاتی درباره زمین اجرای پروژه به خوانندگان ارائه می‌شود که شامل مشخصات زمین، سند ملکیت آن، وضعیت بافت اجتماعی و کاربری‌های مجاور، ویژگی‌های جغرافیایی و طبیعی زمین و مناطق اطراف آن، مشخصات پروانه ساختمانی، نقشه‌های پروژه و بیان مشخصات فنی پروژه به صورت مختصر هستند.

مشخصات زمین پروژه

در این بخش اطلاعاتی کلی راجع به زمین پروژه بیان می‌گردد که نشانی زمین، حدود جغرافیایی آن، شماره پلاک ثبتی، مساحت زمین پس از اصلاحات، شکل هندسی آن، مشخصات بنای موجود در زمین، دسترسی‌های زمینی را در برمی‌گیرد.

لازم به ذکر است که علاوه بر اطلاعات نام برده، لازم است تصاویری از چهار سوی زمین، فیلم دیجیتال که در آن ابعاد زمین گویا است و تصاویر هوایی از زمین طوری که موقعیت جغرافیای زمین را در شهر و منطقه که در آن واقع است نشان دهد، در پیوست این بخش آورده شود. بهتر است تصاویر شماره گذاری شوند و توضیحات کافی درباره آن‌ها در پایین هر تصویر ذکر شود و برای فیلم نیز توضیحاتی به صورت زیرنویس یا صدای پس زمینه ارائه شود تا به گویا بودن آن کمک کند.

مشخصات سند مالکیت زمین

در سرفصل مشخصات سند مالکیت زمین درباره موضوعاتی چون سند مالکیت زمین، وضعیت مشاع یا مفرز بودن آن، مشخصات مالک یا مالکان بر اساس سند مالکیت و سابقه مالکیت آن‌ها بحث شده است که نظر شما را به آن‌ها جلب می‌کنم.

ویژگی‌های جغرافیایی و طبیعی زمین

ویژگی‌هایی زمین که در این بخش ذکر می‌شود نیز از مواردی چون ویژگی‌های زمین شناسی زمین، ویژگی‌های طبیعی زمین از نظر توپوگرافی، سطح آب‌های زیرزمینی، نتایج آزمایش‌های مکانیک خاک، وضعیت گسل‌ها و میزان لرزه‌خیزی که برای ساختمان‌های دارای طبقات منفی ضروری است، خارج نیست.

ویژگی‌های اجتماعی و کاربری‌های زمین‌های مجاور

وضعیت کاربری‌ها و بافت اجتماعی، اقتصادی، طبیعی، ساخت و سازهای انجام گرفته و طرح‌های در دست اجرا در مناطق اطراف زمین که در قیمت گذاری و ارزش زمین و به تبع در تصمیم گیری برای سرمایه گذاری موثر هستند در این بخش جای می‌گیرند.

مشخصات پروژه عمرانی

این سرفصل به زیروندهایی تقسیم می‌شود و در آن‌ها اجزاء پروژه معرفی می‌شود. این اجزاء در هر بخش به طور مجزا و مختصر توضیح داده شده است.

نوع کاربری پروژه

بررسی نوع کاربری پروژه با ارائه اطلاعاتی در زمینه کاربری اصلی پروژه، مساحت کاربری، سطح اشغال، تعداد واحدها، تعداد طبقات، ضریب تراکم، زیربنای کل یا ناخالص، زیربنای مفید یا خالص کامل می‌شود.

نقشه‌های پروژه

نقشه‌های پروژه باید به صورت هاردکپی در انتهای گزارش به صورت پیوست بیاید و توضیحات کاملی درباره آن ارائه شود و در صورت امکان فایل‌های تری‌دی و دیجیتالی از آن تهیه و ارائه شود.

مشخصات فنی پروژه

این مشخصات شامل اطلاعات معماری، مشخصات دیوارها، نازک‌کاری، سفت‌کاری، مشخصات نما، مشخصات تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و … است که با جزئیات و به تفکیک باید ذکر شود.

ضوابط خاص مربوط به پروژه

در این بخش اطلاعاتی در زمینه مجوزها خاصی که باید برای برخی پروژه گرفته شود بیان می‌شود. در انتهای این بخش نیز بهتر است در یک سرفصل تحت عنوان سایر مشخصات، اطلاعاتی که در هیچ یک از سرفصل‌های فوق جای نگرفته بیان شوند.

توجیه اقتصادی پروژه عمرانی

توجیه اقتصادی از بخش‌های مورد علاقه سرمایه گذاران است و پس از نگاهی به مشخصات کلی پروژه بهتر است سریعا به آن پرداخته شود تا نیازهای سرمایه گذاران برآورده شود. به طور کلی این سرفصل از دو قسمت پیش بینی بازارهای نهاده‌های پروژه و پیش بینی بازار ساختمان پروژه تشکیل می‌شود.

پیش بینی بازار نهادهای پروژه

در این نوشته که گزارشی برای امکان سنجی پروژه عمرانی تهیه می‌شود، منظور از نهاده‌های پروژه، کلیه مصالح ساختمانی، تجهیزات، تأسیسات و خدماتی است که در اجرای پروژه به کار گرفته می‌شود یا دریافت می‌گردد. هدف از تهیه این بخش آن است که وضعیت بازار نهاده‌های مورد نیاز برای اجرای پروژه بررسی و در نهایت با بررسی عرضه و تقاضای این نهاده ها، قیمت آن‌ها در زمان مورد نیاز برای اجرای پروژه برآورد شود که به منظور این امر بررسی‌ها که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، در مورد هر یک از نهاده‌های عمده مورد نیاز پروژه باید صورت پذیرد. ناگفته نماند که بررسی هر یک از موارد زیر در خصوص پروژه مورد نظر به صورت مفصل و جداگانه ضروری است.

  • بررسی روابط بین‌المللی و پیش‌بینی روند آن و ارزیابی تأثیرات آن بر عرضه و تقاضای نهاده مورد نظر
  • بررسی تاثیر مؤلفه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و بین‌المللی مؤثر بر عرضه و تقاضای نهاده مورد نظر
  • بررسی اثر سیاست‌های کلان اقتصادی دولت بر عرضه و تقاضای نهاده مورد نظر
  • برسی روند متغیرهای کلان اقتصادی و اثر آن بر عرضه و تقاضای نهاده مورد نظر
  • بررسی الگوهای شاخص‌های جمعیتی و تأثیر آن بر عرضه و تقاضای نهاده مورد نظر
  • بررسی تأثیر پیشرفت‌های تکنولوژی بر قیمت تمام شده تولید و عرضه و تقاضای نهاده مورد نظر
  • بررسی وضعیت عرضه کنندگان نهاده مورد نظر، و وضعیت بازار عرضه آن از قبیل انحصاری، شبه انحصاری یا رقابتی بودن و پیش‌بینی توان عرضه و وضعیت رقابتی بازار در طول اجرای پروژه
  • بررسی تقاضا کنندگان نهاده مورد نظر و وضعیت بازار تقاضای آن از قبیل انحصاری، شبه انحصاری یا رقابتی بودن و پیش‌بینی میزان تقاضا و وضعیت رقابتی بازار در طول اجرای پروژه
  • جمع بندی بررسی‌های فوق و پیش‌بینی قیمت نهاده مورد نظر در زمان مورد نیاز برای اجرای پروژه

پیش بینی بازار ساختمان پروژه

هدف از نوشتن این قسمت آن است که خریداران بالقوه پروژه شناسایی شده و باتوجه به بررسی‌های کلان و خرد، میزان تقاضا برای خرید ساختمان پروژه و قیمت فروش واحدهای مختلف آن در زمان اتمام پروژه پیش‌بینی شود. برای این منظور بررسی‌های زیر باید صورت گیرد. لازم به ذکر است که پرداختن به هر کدام از موارد زیر باید به صورت مفصل و به تفکیک انجام شود.

  • بررسی وضعیت اجتماعی، بافت جمعیتی، وضعیت اقتصادی، و ترکیب درآمد ساکنان و شاغلان در منطقه اجرای پروژه و اثرات آن بر عرضه و تقاضای ساختمان مشابه ساختمان پروژه در منطقه مذکور
  • توضیح موارد استفاده ساختمان پروژه و توصیف خصوصیات خریداران بالقوه آن
  • برآورد و پیش‌بینی توان خرید و سلایق خریداران بالقوه در زمان اتمام پروژه
  • بررسی طرح‌های زیربنایی در حال اجرا یا برنامه ریزی شده در منطقه اجرای پروژه و اثرات آن بر عرضه و تقاضای ساختمان مشابه ساختمان پروژه درمنطقه مذکور
  • بررسی سیاست‌های ترافیکی شهر، سیاست‌های فرهنگی شهرداری و سازمان زیباسازی و سایر نهادهای مرتبط و تحلیل اثرات آن بر عرضه و تقاضای ساختمان مشابه ساختمان پروژه
  • بررسی الگوهای مهاجرت و توسعه منطق‌های به خصوص در منطقه‌ای که پروژه در آن اجرا می‌شود و پیش‌بینی اثرات آن بر تقاضای ساختمان پروژه
  • بررسی الگوهای شاخص‌های جمعیتی و پیش‌بینی اثرات آن بر عرضه و تقاضای ساختمان پروژه
  • بررسی سیاست‌های حمایتی دولت از بخش ساختمانی و پیش‌بینی اثرات آن بر عرضه و تقاضای ساختمان از نوع ساختمان پروژه
  • بررسی سیاست‌های اقتصادی دولت که بر اقتصاد ساختمان مؤثر هستند.
  • بررسی روابط بین‌المللی مؤثر بر عرضه و تقاضای ساختمان پروژه
  • بررسی روند گذشته متغیرهای کلان اقتصادی مؤثر بر عرضه و تقاضای ساختمان‌های از نوع ساختمان پروژه و پیش‌بینی روند آتی این متغیرها و تحلیل اثرات آن بر عرضه و تقاضای ساختمان پروژه در موقع اتمام پروژه
  • بررسی مؤلفه‌های فرهنگی مؤثر بر تقاضای ساختمان‌های از نوع ساختمان پروژه و پیش‌‌بینی روند آتی آن
  • بررسی پیشرفت‌های تکنولوژی در تولید ساختمان و پیش بینی اثرات آن بر تولید و بهای تمام شده ساختمان
  • بررسی وضعیت بازار عرضه و تقاضای ساختمان‌های مشابه ساختمان پروژه از نظر اینکه این بازار انحصاری، شبه انحصاری، یا رقابتی است و پیش‌بینی وضعیت آن در زمان اتمام پروژه
  • جمع بندی بررسی‌های فوق و پیش‌بینی قیمت فروش ساختمان پروژه درپایان اجرای آن

توجیه فنی پروژه

همانطورکه از نام این سرفصل بر می‌آید، در این بخش به تفصیل درباره تکنولوژی مورد استفاده در اجرای پروژه و امکان اجرایی شدن آن توضیحاتی ارائه می‌شود و سپس مراحل اجرای پروژه و هزینه‌های اجرای آن پیش‌بینی میشود که به چهار بخش قابل تقسیم است. این بخش‌ها شامل تکنولوژی ساخت، امکان بکارگیری تکنولوژی ساخت، مراحل اجراز پروژه و هزینه‌های اجرای پروژه است که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.

تکنولوژی ساخت

در این قسمت تکنولوژی انتخاب شده برای اجرای ساختمان پروژه در قالب سرفصل‌های زیر برای سرمایه گذاران و ذینفعان تشریح می‌شود که در هنگام تهیه گذارش باید به هر مورد به خوبی پرداخته شود تا بتواند سوالات احتمالی آن‌ها را پوشش دهد.

  • تشریح تکنولوژی منتخب برای اجرای پروژه
  • تشریح مشخصات مصالح مورد نیاز برای اجرای پروژه با توجه به تکنولوژی منتخب
  • تشریح ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای پروژه با توجه به تکنولوژی ساخت
  • تشریح ویژگی‌های نیروی انسانی مورد نیاز برای بکارگیری تکنولوژی منتخب در اجرای پروژه
  • در ضمن در صورتی که بکارگیری فناوری و مصالح ویژه، نیازمند تأیید مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن باشد، لازم است تأییدیه مذکور اخذ شده و به گزارش امکان سنجی ضمیمه گردد.

امکان بکارگیری تکنولوژی ساخت

در این قسمت امکان اجرای ساختمان پروژه براساس تکنولوژی منتخب، توجیه می‌شود که شامل موارد زیر است.

  • چگونگی تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز که توانایی اجرای ساختمان پروژه را با به کارگیری تکنولوژی ساخت منتخب، داشته باشد.
  • چگونگی تأمین مصالح مورد نیاز برای اجرای ساختمان پروژه با توجه به تکنولوژی منتخب
  • چگونگی تأمین تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای اجرای ساختمان پروژه با توجه به تکنولوژی منتخب

مراحل اجرای پروژه

برای تهیه این بخش بهتر است مراحل اجرای پروژه در یک نرم افزار معتبر و قابل قبول کنترل پروژه پیاده سازی شده و خروجی آن در این قسمت درج می‌شود. فایل مربوطه نیز به گزارش امکان سنجی پروژه ضمیمه می‌گردد. در تعیین مراحل پروژه رعایت موارد زیر لازم است

  • تفصیل مراحل باید به اندازه کافی باشد به طوری که اجرای هر مرحله نباید بیش از یک درصد به پیشرفت فیزیکی پروژه اضافه کند.
  • مراحل به صورت منطقی دسته‌بندی و سطح‌بندی شده باشند، به طوری که حداقل سه سطح وجود داشته و بالاترین سطح، از حداقل ۵ و حداکثر ۲۰ مرحله کلی تشکیل شده باشد.
  • تاریخ شروع و خاتمه هر مرحله، زمان اجرای هر مرحله و مسئول اجرای آن (از بین ارکان صندوق) مشخص باشد.
  • درصدی که اجرای هر مرحله از اجرای پروژه به درصد پیشرفت کار پروژه اضافه می‌کند، به طور دقیق محاسبه و ارائه شده باشد.
  • مراحلی که تا تاریخ تهیه گزارش امکان سنجی، انجام شده‌اند، مشخص شده باشند.
  • پیش نیازهای اجرای هر مرحله معین باشند. لازم به توضیح است که مراحل پیش‌بینی شده برای اجرای پروژه در این قسمت، مورد توافق ارکان صندوق بوده و مدیر ساخت متعهد است که پروژه را براساس این برنامه اجرا کند.

هزینه‌های اجرای پروژه

در این قسمت، برآوردی از هزینه اجرای هریک از مراحل پروژه ارائه می‌شود. این هزینه‌ها با توجه به مطالعات اقتصادی انجام گرفته در بخش قبل پیش‌‌بینی می‌شوند. این هزینه‌ها مورد توافق ارکان صندوق بوده و مدیر ساخت متعهد است که پروژه را به مبلغ پیش‌بینی شده در این قسمت، اجرا نماید. هزینه‌های اجرای هر مرحله به تفکیک زیر برآورد می‌شوند.

  • هزینه دستمزد اجرای هر مرحله با ذکر هزینه‌های تحقق یافته، مبالغ پرداخت شده بابت هزینه‌های تحقق یافته، و مبالغ پیش پرداخت شده
  • هزینه مصالح و تجهیزات مورد استفاده در هر مرحله با ذکر هزینه‌های تحقق یافته، مبالغ پرداخت شده بابت هزینه‌های تحقق یافته و مبالغ پیش‌پرداخت شده
  • سایر هزینه‌های اجرای هر مرحله، با ذکر هزینه‌های تحقق یافته، مبالغ پرداخت شده بابت هزینه‌های تحقق یافته و مبالغ پیش پرداخت شده.
  • تفصیل هزینه‌های فوق به طور جداگانه تهیه شده و به گزارش امکان سنجی پروژه ضمیمه می‌شود. جریانات نقدی خروجی براساس هزینه‌های پیش‌بینی شده در این قسمت، برآورد می‌شوند. در ضمن درصدی که پرداخت هزینه‌های هر مرحله به درصد پیشرفت مالی پروژه اضافه می‌کند، به طور دقیق محاسبه و در این قسمت گزارش می‌شود.
  • در این قسمت همچنین هزینه‌های اجرای پروژه براساس فهرست بهای مصوب شورای عالی فنی نیز محاسبه شده و با هزینه‌های اجرای برآورد شده در بالا مقایسه می‌گردد.

توجیه مالی

در این بخش، جریانات نقدی خروجی پروژه به صورت ماهیانه برآورد شده و گزارش می‌شود. سپس جریانات نقدی ورودی پروژه از محل انتشار واحدهای سرمایه گذاری صندوق،پیش فروش واحدهای ساختمانی، اخذ تسهیلات بانکی و غیره پیش‌بینی شده و خالص جریانات نقدی برآورد می‌گردد. نرخ بازدهی داخلی برای سرمایه گذاران صندوق و سایر اشخاص تأمین کننده منابع مالی پروژه محاسبه و در ادامه این بخش گزارش می‌گردد.

برآورد جریانات نقدی خروجی

جریانات نقدی خروجی برای اجرای پروژه، براساس هزینه‌های پیش بینی شده در بخش قبل، و زمان‌بندی آن‌ها نیز براساس مراحل اجرای پیش‌بینی شده، تعیین شده وجریانات نقدی خروجی به صورت ماهیانه گزارش می‌شوند.

جریانات نقدی ورودی پروژه

جریانات نقدی پروژه به شرح زیر برآورد می‌شوند

  • فروش واحدهای سرمایه گذاری صندوق

 مبالغ حاصل از فروش واحدهای سرمایه‌گذاری و زمان‌بندی آن تعیین و در این قسمت گزارش می‌شوند. ناگفته نماند فاصله بین دو انتشار عمومی واحدهای سرمایه گذاری صندوق نباید کمتر ازسه ماه باشد.

  • پیش فروش واحدهای ساختمانی؛ مبالغ حاصل از پیش فروش واحدهای ساختمانی قبل از اتمام پروژه، تعیین و در این قسمت گزارش می‌شوند. برای این منظور باید شرایط پیش فروش، مبالغی که به عنوان پیش دریافت و قسط از پیش خریداران دریافت می‌شود و زمان‌بندی وصول این مبالغ تعیین و تشریح شود.
  • فروش واحدهای ساختمانی؛ مبالغ حاصل از فروش واحدهای ساختمانی در پایان اتمام پروژه و همچنین مبالغ حاصل از واگذاری مطالبات و سایر دارایی‌های صندوق در فرآیند تصفیه صندوق و زمان‌بندی وصول این مبالغ در این قسمت پیش‌بینی می‌شود. پیش‌بینی قیمت‌های فروش، براساس مطالعات اقتصادی صورت گرفته در بخش توجیه اقتصادی گزارش امکان سنجی پروژه،صورت می‌پذیرد.
  • تسهیلات بانکی؛ مبالغ حاصل از اخذ تهسیلات بانکی در این قسمت برآورد شده و مبالغ پرداختی بابت اقساط این تسهیلات نیز تعیین می‌شود. آن بخش از اقساط که پرداخت آن‌ها در اثر انتقال مانده تسهیلات بانکی به خریدار، به عهده خریدار خواهد بود، در جریان نقدی مربوط به صندوق گزارش نمی‌گردد.
  • سایر جریانات ورودی نقدی؛ در صورتی که منابع مالی لازم برای اجرای پروژه از محل‌های دیگری تأمین می‌شود، جریانات نقدی مربوطه به طور جداگانه گزارش گردد.

خالص جریانات نقدی

با توجه به پیش‌بینی جریانات ورودی و خروجی نقدی در قسمت‌های قبل، خالص جریانات نقدی حداقل به صورت ماهیانه پیش‌بینی می‌شود. لازم به ذکر است که مانده وجوه نقد در پایان هرماه باید مثبت باشد.

محاسبه نرخ بازدهی داخلی برای سرمایه گذاران صندوق

با توجه به جریانات نقدی پیش‌بینی شده در قسمت قبل، نرخ بازدهی داخلی پروژه به صورت سالانه برای سرمایه‌گذاران صندوق تعیین می‌گردد. نرخ بازدهی داخلی پروژه برای سرمایه‌گذاران صندوق عبارتست از نرخ تنزیلی که ارزش فعلی خالص جریانات نقدی پروژه براساس آن، برابر صفر می‌شود. به دلیل اینکه جریانات نقدی برای دوره‌هایی کوتاه‌تر از یک سال برآورد شده‌اند، لذا نرخ تنزیل فوق باید تبدیل به سال شده و به عنوان بازدهی داخلی سالانه پروژه گزارش گردد. برای تبدیل به سال کردن نرخ دوره‌های کوتاه‌تر از یک سال، از فرمول زیر استفاده می‌شود.

RA= [(۱+Rt) (۳۶۵/T)-۱]*۱۰۰

که در آن (Rt) بازدهی صندوق در دوره موردنظر است که قصد تبدیل آن به بازدهی سالانه وجود دارد. (RA) بازدهی تبدیل به سال شده صندوق است که از تبدیل بازدهی صندوق در دوره مورد نظر به بازدهی سالانه به دست می‌آید. (T) تعداد روز در دوره مورد نظر است. اعداد به دست آمده از فرمول فوق تا دو رقم اعشار محاسبه می‌شوند.

نرخ بازدهی داخلی برای سایر تأمین کنندگان منابع مالی

در این قسمت، جریانات نقدی ورودی و خروجی سایر تأمین کنندگان منابع مالی پروژه نشان داده شده و نرخ بازدهی داخلی سالانه آن‌ها محاسبه شده و گزارش می‌گردد. این محاسبات برای سایر تأمین‌کنندگان منابع مالی پروژه اعم از پیش خریداران و اعطاءکنندگان تسهیلات جداگانه انجام و گزارش می‌شود.

تحلیل ریسک

در این بخش کلیه اتفاقاتی که ممکن است به وقوع پیوندد و بر اجرای پروژه مؤثر باشد به عنوان ریسک پروژه، احصاء می‌گردند. در ضمن با توجه به ریسک‌های احصاء شده، خوشبینانه‌ترین و بدبینانه‌ترین نرخ بازدهی داخلی محاسبه و گزارش می‌شود.

انواع ریسک فرا روی اجرای پروژه

هر اتفاقی که احتمال وقوع داشته باشد و بر پروژه ساختمانی در موارد زیر مؤثر باشد، باید به عنوان ریسک پروژه شناسایی شده و در این قسمت گزارش شوند:

  • اتفاقاتی که بر زمان پیش‌بینی شده برای اجرای پروژه مؤثر است.
  • اتفاقاتی که ممکن است باعث شوند که درآمدهای پروژه یا زمان وصول آن‌ها نسبت به پیش‌بینی‌ها تغییر یابند.
  • اتفاقاتی که ممکن است باعث شوند تا هزینه‌های اجرای پروژه یا زمان پرداخت آن‌ها نسبت به پیش‌بینی‌ها تغییر یابند.

نرخ بازدهی داخلی در بدبینانه ترین حالت

جریانات نقدی پروژه که در بخش توجیه مالی پیش‌بینی شده به عنوان محتمل‌ترین حالت در نظر گرفته می‌شوند. سپس اثر هریک از ریسک‌های احصاء شده در بخش پیشین (انواع ریسک‌های فراروی پروژه) به آن اشاره شود. بدترین حالت ممکن به طور جداگانه، ارزیابی شده و یک جریان نقدی در بدبینانه‌ترین حالت به دست می‌آید. نرخ بازدهی داخلی این جریان نقدی، به عنوان نرخ بازدهی داخلی پروژه در بدبینانه‌ترین حالت، گزارش می‌شود. از مفاهیم و فرمول‌های مندرج در بخش مذکور، برای محاسبه نرخ بازدهی داخلی و تبدیل آن به نرخ سالانه، استفاده می‌شود. برای محاسبه جریانات نقدی پروژه در بدبینانه‌ترین حالت، هزینه‌ها در حداکثر ممکن و زودترین زمان وقوع و درآمدها در حداقل ممکن و دیرترین زمان وصول در نظر گرفته می‌شوند.

نرخ بازدهی داخلی در خوشبینانه‌ترین حالت

جریانات نقدی پیش‌بینی شده در بخش توجیه مالی، به عنوان محتمل‌ترین مشابه سرفصل پیشین حالت در نظر گرفته می‌شوند. سپس اثر هریک از ریسک‌های احصاء شده در در بهترین حالت ممکن به طور جداگانه ارزیابی شده و جریان نقدی قسمت قبلی (انواع ریسک‌های فراروی پروژه) پروژه در خوشبینانه‌ترین حالت، به دست می‌آید. نرخ بازدهی داخلی این جریان نقدی، به عنوان نرخ بازدهی داخلی پروژه در خوشبینانه‌ترین حالت گزارش می‌شود. از مفاهیم و فرمول‌های مندرج در بخش توجیه مالی، برای محاسبه نرخ بازدهی داخلی و تبدیل آن به نرخ سالانه، استفاده می‌شود. برای محاسبه جریانات نقدی در خوشبینانه‌ترین حالت، هزینه‌ها در حداقل ممکن و دیرترین زمان پرداخت، و درآمدها در حداکثر ممکن و زودترین زمان وصول، در نظر گرفته می‌شوند.

سایر موارد

لازم به یادآوری است، در صورتیکه هریک از اطلاعات و پیش‌بینی‌های مندرج در گزارش امکان سنجی پروژه ،زمان‌بندی اجرای مراحل، هزینه‌های اجرای هر مرحله و درآمدهای پروژه تغییر یابد، لازم است این گزارش براساس تشریفات مندرج در اساسنامه صندوق، به روز گردد. در ضمن با توجه به پیشرفت پروژه، لازم است گزارش پیشرفت کار براساس مراحل پیش‌بینی شده در گزارش امکان سنجی پروژه، تهیه شده و با زمان و هزینه‌های پیش‌بینی شده در این گزارش برای اجرای هر مرحله، مقایسه و به همراه انحرافات گزارش گردد.

blogadmin

Recent Posts

معافیت مالیات مستغلات تجاری و استیجاری چگونه است؟

از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد دولت می‌توان به مالیات اشاره کرد. مالیات‌ها به دو روش…

3 سال ago

نحوه محاسبه مالیات بساز بفروشی چگونه است؟ آخرین اخبار مالیاتی

از جمله مباحثی که اکثر بساز و بفروش ها در زمینه ساخت‌وساز با آن دست‌وپنجه…

3 سال ago

عوارض مازاد بر تراکم چیست و چگونه محاسبه می شود؟

قانون، شهرداری‌ها را مكلف کرده است تا بر اساس ضوابط، در رابطه با افزایش ارزشی…

3 سال ago

انواع امکان سنجی پروژه از مالی و اقتصادی تا سیاسی و بازار

امکان سنجی یک برنامه تحلیلی است که از طریق آن مدیر پروژه میزان موفقیت پروژه…

3 سال ago

امکان سنجی چیست؟ هدف از امکان سنجی پروژه و اهمیت آن

امکان سنجی چیست؟ مطالعه امکان سنجی باید پیشینه تاریخی پروژه که شامل شرح محصول یا…

3 سال ago

مراحل امکان سنجی را دقیق بدانید تا در این آشفته بازار ضرر نکنید

قبل از گرفتن یک تصمیم مهم تجاری، ضروری است که تجزیه و تحلیل کنید که…

3 سال ago